Ads

October 22, 2010

Journey to Melbourne : Great Ocean Road Part 1




Our second day in Melbourne.
Early in the morning at 7.30 am dah get ready depan hotel. Before that we took simple breakfast just milk and bread. Our destination today is Great Ocean Road Tour. Actually dah online booking in advance. It cost about $95 (RM285) per person. Aku booking melalui Wildlife Tours. Sangat berpuashati dengan services yang diberikan.

Bas datang betul-betul di depan hotel dan on time hokay. Dalam group ini seramai 14 orang sahaja dan datang dari pelbagai negara seperti Indonesia, Vietnam, Thailand, Canada, Austria dan sebagainya (lupa dah...hehe). Perjalanan akan menyusuri persisiran pantai dan pulang semula ke Melbourne City melalui jalan lain.

Destinasi pertama kami ialah ke Bells Beach. One of Australia’s most famous surfing destinations, home of the Rip Curl Pro. Akan tetapi atas sebab spring season and still sejuk (10-15 degree), maka tak nampak sesapa pun tengah surfing. Tempat ni sangat cantik dan ombaknya besar dan amat deras. Sesuai bebenorlah untuk surfing. Awal pagi dan cuaca sangat sejuk di samping hujan turun renyai-renyai. Sebab itu bila tengok gambar macam mendung ajer suasananya.

baju merahku menceriakan suasana.....tips- kalau nak gambar nampak cantik pakailah baju colour merah. Huhuhu.

2 cewek Jakarta tolong ambilkan gambar kami...mekasih!!!


Bells Beach...so beautifull.... wallaaaa!!!!


enjoy some complimentary morning tea and biscuits....


dalam bas....perjalanan diteruskan lagi.


Memorial Arch (Eastern View) - Take some pictures at the historic Great Ocean Road memorial arch. This is our first check point.




Then, next destinantion is Lorne & Anglesea. We pass through the popular seaside resort town of Lorne & Anglesea, view some spectacular beaches & lookouts. Di sepanjang persisiran pantai ini terdapat banyak resorts yang mengadap keindahan lautan ini. Disebabkan cuaca sejuk dan mendung, maka air laut nampak warna suram ajer. Kalau pergi musim panas...am sure it is so beautiful...great seaview dengan warna laut kebiru-biruan.

Kami diberi peluang untuk turun sebentar snapping gambar dan menikmati keindahan angin pantai. Sejuk wei tak larat nak duk lama-lama. Actually ikut pada temperature lebih kurang belasan degree celcius tetapi angin yang kencang membuatkan sejuknya sampai ke tulang...bagai melayang-layang kami dibuatnya. Aku tak pakai sweater pun....sambil menahan sejuk. Sajer malas nak kuarkan sweater kat dalam bag.



Cape Patton Lookout





Next, perjalanan diteruskan lagi. We hang out with wildlife koala bear at Kennett River. See how many Koala’s you can find? Only one ...hahahaha. Then, we get up close and personal with the friendly beautiful birds; Parrots, lorikeets, and look out for the famous kookaburra.

Koala membawa maksud without water. Ia boleh hidup tanpa minum air. Hanya bergantung makanan pada daun-daun pokok. Semasa kami sampai...very lucky dapat jumpa personally dan koala itu sedang asyiknya mengunyah daun-daun pokok. Kami dok snap sana sini...dia wat dek jer...hehehe. Menurut kata tour guide kami, kadang-kadang unlucky tak dapat jumpa dia. Comel sangat rasa macam nak peluk ajer..huhuhu. Ada berani????


sempat bergambar dari jauh jer...


aku close up dan dapat tengok dekat sikit...so comel hokay!!!!


ala tomei-tomei.....


ni kawasan perkampungan..... sungguh tenang, nyaman dan kehijauan. I likeee!!!

Jam menunjukkan ke angka 12.30 tengahari. Perut kami dah lapar bebenor. Bila cuaca sejuk macam ni memang cepat lapar tau. Then we stopped at Apollo Bay. Tempat ni sangat cantik dan banyak resorts yang sangat sesuai kepada tourist untuk bermalam. Lunch disediakan dan termasuk di dalam tour package kami.

Kami makan di Iluka Restuarant, one of the nicest restaurants in Apollo Bay. Kami choose fish and chips. Perrgghhh sangat sedap fishnya. Fish tu di bakar bukannya digoreng seperti mana aku makan di London last year. Salad dan pasta pun sedap. Bagiku sudah mencukupi dan sangat mengenyangkan.

Disebabkan cuaca sangat sejuk dan kami asik nak ke toilet sajer. Setiap kali berhenti di mana-mana destinasi, mesti nak singgah toilet. Walau di celah kampung atau di pendalaman, public toilet di sini sangat bersih dan tidak berbau. Tisu juga disediakan di setiap toilet. Aku ni jenis mementingkan kebersihan toilet....especially kat public toilet. Kalau toilet kotor, terus terbantut hajat di hati.


marvelous lah...... cedap!!!


inilah restorannya....


bergambar seketika di bandar Apollo Bay ini...




cantikkan permandangan di sini...sungguh nyaman dan kehijauan...







Next destination kami ialah Otway’s Rainforest (Mait’s Rest). We took a guided bushwalk through this very rare, ancient, cool temperate rainforest. Untuk pengetahuan semua pokok-pokok yang terdapat di dalam rainforest ini adalah berbeza dengan yang terdapat di negara kita. Paling pelik aku dapat tengok pokok paku pakis yang tinggi. Seperti dalam cerita fairy tales pulak. Sungguh nyaman, sejuk dan tenang sangat berada di dalam kawasan ini.

Kami terpaksa berjalan, mendaki dan menuruni bukit selama 20 minit jugak. Agak pancit juga tau but tak berpeluh pun malah berasap-asap pernafasan kami...sejuk tu!!!! Satu pengalaman yang aku tak pernah alami sebelum ini. Before this masa Europe tour aku kesejukan dalam big city ajer. Kali ni masuk hutan plak. Memorial experience.




unik nampak pokok ni...


pokok ini berusia beribu-ribu tahun dan sangat tinggi....


dah mcm dalam cerita fairy tales.....



next entry - lagi cerita pasal great ocean road






10 comments:

Fatt said...

leez,
ye betul tips berbaju tu..agree!

i dun know whether u diberitahu psl koala ni..dia makan daun yg mcm ada weed...dats y dia sleepy je..dlm sehari kitaran hidup koala, dorang tido almost 20jam sehari..huuu~ lama kan?

jeles la u dah gi GOR..i ada book "Jump On It" yang sis Red bagi link tu..but i akan guna next year..cant wait for it :)

!eNa PnG said...

halamak...
makin teruja nieh...
adoi.....





zulia.. bila kita nak p sini pulak :D

sepul said...

just nak tanya, mcm mana perception aussie especially kat melben, kepada orang islam? yang bertudung apa semua tuh?

susah tak nak faham pelat bahasa depa?

xplorer said...

yang ni daytrip ataupun bermalam

Leez M. Saaid said...

fatt -

thanks for the info. Patutlah kaola tu asik tdo jer i tengok..hehehe.

Wahh...nak pergi next year..bestnya. I guna wildlife tours...ok gak dan sangat puashati.

Leez M. Saaid said...

Iena -

cepat booking ticket. Simpan duit banyak2....

Leez M. Saaid said...

sepul -

alhamdulillah kami tiada masalah especially kami yg bertudung ni. malah kami dilayan sebagai tourist dgn senyuman lagi. Dorang sangat bermurah hati utk menolong kami ambil gambar.
jgn risau Insya Allah selamat.

Pasal selang plak....mmg susah skit nak faham...mcm USa selang. Akak lagi faham british selang.

Leez M. Saaid said...

xplorer -

yg ni day trip ajer. Boleh juga bermalam but bayar lebih lah.

@xiM said...

Koala itu sungguh kiut!!

baguih la toilet depa bersih..tak macam negara kita ni kan..

Anonymous said...

paku pakis resakse tu ada di ngr kita juge.. biasa terdapat di kwsan hutan tanah tinggi. ceruk2 cameron highland pun ada