Ads

January 13, 2010

Hadyai-Perlis-Penang Trip : Hadyai Part 1

New Year 2010 baru ni, aku bersama-sama dengan teman blogger berkelana satu kereta ke nun jauh ke utara. Kami ke sana untuk meraikan majlis perkahwinan teman blogger kami juga iaitu Sepul yang diadakan di Kangar, Perlis. Teman-teman blogger yang joint for this trip ialah Maksu, Song and Burn & Qis. Sian Lily dan Nurman tidak dapat ikut kami sama-sama coz tidak dapat cuti masa ni. Lain kali kita jalan sama-sama yea Lily....

Plan ke utara ni memang last minute baru jadi. Kami tak plan stay kat Perlis, so we decided to melepasi border ke Hadyai pulak. Aku pernah dah sampai ke Hadyai dulu beberapa tahun lepas. Ingat tak masa kejadian banjir besar kat Hadyai tahun 2002 tak silap aku...akulah antara mangsa banjir tu. Aku and family terperangkap dalam hotel selama 4 malam tanpa elektrik, air, talian telefon dan juga tanpa makanan. Kami hanya makan bubur yg disediakan hotel. Darurat giler. Memang kenangan pahit aku bercuti ke Hadyai. Masih segar dalam ingatan ku. Nanti senang2 aku ceritakan di sini pengalaman aku tu.

Ok back to this trip plak. Kami bertolak dari KL jam 5.00 pagi. Aku yang memandu dari KL hinggalah sampai ke Bukit Kayu Hitam. 2 kali juga kami berhenti di hentian PLUS highway. Sampai di Bukit Kayu Hitam jam 10.30 pagi. Perjalanan melalui highway tak banyak kereta pun sebab kami bertolak awal pagi. Memang smooth dan relax aje.

Sebab dah lama tak ke sini, aku dah tak cam camana nak masuk border ni. After tanya orang, baru aku faham. Mula-mula kami kena melepasi imigresen Malaysia untuk cop passport. Pastu jalan sedikit barulah nampak bangunan Free Duty TheZone. Kami parking kereta di sini. Sewa simpan kereta di sini ialah RM12 sahaja untuk satu malam. Alhamduillah selamat kalau simpan kereta di sini.

Then, kami masuk bangunan tu untuk menukar duit Baht. Aku dah awal tukar duit di KL. Huhh bengangnya....lagi murah kat sini. Biarlah malas nak pikir. After dah settle semua, kami bergerak ke parking dalam kawasan bangunan The Zone ni untuk mencari kereta sewa ke Hadyai. Mengikut kata orang di sana, akan dikenakan charge RM40 seorang ke Hadyai....fuhhh mahal giler. So, Che Burn cuba cari alternatif lain tanya orang, then kami mengambil keputusan untuk berjalan kaki aje ke Thai border. Alaaaa....dekat aje lebih kurang 5 minit berjalan. Kalau nak bawa kereta ke Thailand boleh aje tetapi kena bayar insuran kereta untuk ke sana. Pastu sudahlah tak paham bahasa Thai...mau sesat kami ke sana. So, baik naik kereta sewa aje.

Ini lah permandangan berjalan ke Thai border....kena jalan sikit dalam 5 minit. Sampai dah.....
posing dulu.....I'm here babe....Thailand

posing lagi....

Wahh...dah sampai Thailand. Lihat gambar di atas keadaan pondok imigresen Thailand untuk cop passport. Sebelum tu, kami dikehendaki mengisi borang putih untuk masuk ke Thailand. Hmmm..nak isi borang pun kena bayar. Actually boleh isi sendiri tapi dah terjebak ke meja orang yang menulis tu...akhirnya kami bayar RM2 untuk seorang. Hangin gak!! Pastu nak cop passport pun nak bayar RM1..kena selit duit RM1 dalam passport...memang kuat rasuah lah orang Thai ni.

Masa kami dok mengambil gambar tu, kena sound dengan pegawai imigresen tu tidak membenarkan mengambil gambar. Yelahh...korang dah kenyang makan duit orang..tau plak takut kami nak amik gambar. Hangin aje!!!

orang beratur untuk masuk ke Thailand...cop passport dulu...

Kami dah pun sampai ke sempadan negara Thai. Nama tempat ni Danok. Banyak kereta/teksi sewa di sini untuk pergi ke mana-mana area yang berdekatan. Ada seorang ni approach kami naik teksi dengan harga RM80 untuk sebuah kereta. Nak mintak kurang punyalah siksa. Ohh...tak payah yea. Kami nak cuba tanya tampat lain pulak. So, kena berjalan ke depan sikit.

Akhirnya dengan inisiatif Che Burn, akhirnya dia berjaya dapatkan harga yang murah untuk ke Hadyai. Kami naik van hanya dengan bayaran RM6 seorang. Murahkan!!! Kalau nak tau kat mana tempat tu. Sepanjang jalan besar area Danok ni...ada kedai 7Elevan...depan tu aje. Di situ ada didirikan meja untuk bayaran. Depan tu aje vannya. Cuba lihat gambar di atas. Van tu lah yang kami naik. Jangan risau...selesa dan beraircond. Thanks Che Burn atas usaha kamu!!!

Perjalanan ke Hadyai dari Danok mengambil masa 45 minit sahaja. Aku terlelap gak dalam van masa tu. Yelah penat memandu dari KL ke Bukit Kayu Hitam dan malam sebelum tu aku tak cukup tidur. Sampai di Hadyai just bgtau driver tu nak turun di mana. Kami ambil keputusan nak turun di area Central Department Store. Kiranya tempat paling happening kat Hadyai ni.

Kami tak booking hotel lagi tau. Mulanya Song dah booking thru email kat Regency tapi depa tak reply for confirmation. Pergi gak ke Regency tu but ramainya pelancong masa tu. Harganya RM80 aje. After berbincang, kami plan nak cari hotel lain pula. Ada lah 2-3 hotel yang kami tanya....lebih kurang RM60-RM80 harga untuk semalam. Kami nak cari yang budget punya coz bukannya nak melepak lama-lama dalam hotel pun. Esok pagi dah nak check-out.

Akhirnya kami jumpa Indra Hotel...sebelah Central aje. Harga untuk satu malam ialah RM50 sahaja. Oklah tu. Murahkan hotel di sini. Walaupun masa ni cuti tahun baru tetapi masih ada lagi hotel yang kosong. So, u all kalau nak cuti-cuti di Hadyai tak perlu risau tentang hotel. Hotel memang banyak choice dan harga pun tak mahal. Kami ambil 2 bilik sahaja. Satu bilik untuk si jejaki dan satu bilik lagi untuk si lady. Huhuhu..

Posing jap di depan pintu hotel

Sampai hotel kami terus mandi-manda membersihkan diri. Barulah segar sikit untuk memulakan perjalanan ronda-ronda bandar Hadyai. Perut kami dah lapar masa ni. Nak cari makanan Muslim di sini tiada masalah coz ada beberapa restoran yang menyajikan masalah Thai halal yang sedap. Tapi aku dah lupalah kat area mana.

Kami kena gak tanya orang camana nak cari restoran halal. Dulu aku pernah makan di Hamid Restaurant. Puaslah dok menanya orang Thai ni mana lokasi restoran ni. Depa tak taulah. Agaknya orang sini tak makan di restoran kot...tu pasal tak tau. Jenuh gak kami berjalan sana-sini. Akhirnya aku cuba tanya tuk-tuk plak. Tau plak!!! Kami naik tuk-tuk RM2 seorang. Harganya sama aje untuk ke mana-mana sahaja. Rupanya restoran tu belakang hotel kami aje...kalau berjalan kaki dari hotel memang sampai lah. Tapi sebab kami dah berjalan jauh tadi ke arah lain...memang kena naik tuk-tuk ler.

mcm kat Jepun kan!!!

yehahhh..... naik tuk-tuk

from left : Burn, Qis, Song and me

aksi sengal Che Burn...huhuhuh...

ni dia Hamid Restaurant.....jumpa akhirnya!!!

Maksu n Burn dok tengok menu dulu...

Dengan perut yang lapar, dalam jam 2.30 petang gitu kami amik lunch di restoran ini. Kami order makanan wajib di Thai iaitu Tom Yam. Makanan lain yang kami order ialah Siakap Tiga Rasa, Kerabu Mangga, Kailan Ikan Masin dan Ayam Kunyit. Mula tengok ingatkan tak cukup...rupanya lebih dari kenyang.

Hmmm...nak kata terlalu sedap....tidaklah sangat. Kat KL pun ada yang lebih sedap. Tapi boleh lahhh!!. Dulu masa aku makan di sini...memang sedap giler tapi sekarang ni aku rasa macam dah kureng aje. Dah lain tukang masak kot. Jumlah semua ialah RM80. Reasonable lah. Kenyangnya masa ni.

tomyam seafood

siakap tiga rasa

kerabu mangga

kailan ikan masin

ayam kunyit

wahh...tak pandang kiri kanan...lapar sangatlah tu...

Then, kami pi jalan-jalan di sekitar bandar Hadyai ni. Aku dah beberapa kali pi Thailand dan aku dapati sama aje barang yang di jual di mana-mana...baik di Bangkok...atau di Phuket atau di Hadyai pun. Cuma bezanya yang aku suka tentang Thailand ni...aku suka buah-buahannya yang manis. Aku mesti beli buah kat sana.

Kat Hadyai ni aku beli 2 helai t-shirt, buah gajus, buah jambu jeruk dan beberapa souvenir spt fridge magnet. Masa ni ada gak sale kat shopping complex tapi tiada yang berkenan di hati. Banyak betul perubahan yang aku nampak compare masa aku gi dulu. Shopping bazar dah besar dan luas. Tetapi aku perhatikan orang yang membeli mcm kurang lah. Tak macam dulu. Agaknya sebab kat KL ni...barang-barang Thai pun dah melambak-lambak kan. Mudah nak dapat.

banyak betul dijual bakul macam ni kat Hadyai...

beg buatan Thai...LV gitu!!

jom borong buah gajus.....

kami singgah minum air kelapa.....RM4 untuk sebiji..

di bazar jualan pakaian......dulu pun aku gi kat sini...

Lady of Leisure said...

sawadikap... hehehe.. syoknya hadyai... dah lama tak ke sana.. hehe..

!eNa PnG said...

alahai... da tringin nak p sana... :D

زاريرح زبيدي said...

bestnya kak rajin jln2 kan..
teringin nak pi..sbb pasport masih lum mati..tp cm takut ja...sbb x biasa tmpt org ni..nak jgk wat cm kak..jln2..round dunia..hhhehehe..

catz said...

hi leez,
wah..hadyai pulak..
catz pernah ke mari beberapa tahun yang lalu..
suka teh o ais limau kat sana..sedap..ihiks.
next destinantion ke mana ye leez?

sepul said...

ewah ewahhh seronoknya bercerita pi hadyai tanpa memberitahu saya dari awal lagi yeh.

lady of leisure -

sawadikapp...
i pun dah bertahun2 gak tak sampai sana..
Tu yg blur jap bila dah sampai border...hehehe.

Iena png -

Cubalah berjalan2 ke Hadyai plak. Oklah best gak especially the food...mmg enjoy!!

Zarirah -

thanks dropping by my blog.
Ohh...belum lagi i jelajah satu dunia ni...Insya Allah ada rezeki.. why not kan??
Best gi negara org...byk pengalaman yg kita dapat...boleh kenang sampai bila2..

Catz -

yelah catz...pi hadyai plak.
ni dah 2nd time but yg 1st lama pi dah....
yelah teh o ais limau sana mmg sedap lah kan....meletop!!

Next destination...lum pasti lagi..hehehe...

Sepul -

wahai en sepul yg kacak..opss (sajer jer nak memuji tu)..

sorry lah tak ajak pun...malas nak ganggu pengantin baru..
kami mmg saja nak wat surprise kat hang.....biaq hang terkejut sampai meleleh ayiaq mata ..hehehe

The Mann said...

Ade lagi ke yg kereta sewa murah tu ?

Kereta sewa murah tu ade lg ke ?