Ads

July 20, 2010

Part 1 : Jalan-jalan to Kuantan-Cherating - Dinner @ Tanjung Lumpur

Selepas 2 hari aku pulang dari Vietnam, aku merempit ke Kuantan pulak. Jalan-jalan Cuti Malaysia. Actually dah sebulan lebih aku memang plan nak ke Kuantan. Ada hal hendak di bincangkan dengan temanku, Siti Hasniza. Aku stay kat rumah Siti di Kuantan. Dari KL pulak aku merempit ke Kuantan dengan teman baikku, Sha. Sepatutnya ada lagi seorang teman akan joint tetapi last minute dia ada hal yang tak leh dielakkan. Next time yea Dr. Siti... kita boleh plan lagi Insya Allah.

Mengambil masa dekat 3 jam sampai Kuantan. Actually can go about 2 and half hours but dah kena remind dengan my mum "elok-elok bawak keta tu...jangan bawa laju-laju. Nanti tak pasal-pasal kena saman lagi.". Huhuhu... "Yea ma!!" aku jawab. Hehehe tak serik-serik ke mengumpul saman wahai Cik Syarliz...muahahaha. So, aku drive santai giler between 100-110/km sejam....pecah rekod giler. Drive sambil borak-borak dengan Sha...oklah alhamdulillah selamat sampai Kuantan.

Sampai rumah Siti around 5 pm gitu. Lepak-lepak kejap and then kami pi makan santai lite food kat area Siti's house. Before that nak bgtau we were so impressed bila masuk ke rumah Siti...sangat cantik tau. Pandai dia decorate rumah. Aku boleh plak terlupa nak rakamkan gambar dalam rumah dia. Dah lama actually kami bertiga tak berjumpa together. Aku plak memang dah selalu jumpa Sha, Siti and Dr. Siti. We met together masa travel ke Turki last 2 years. Kalau sesapa yang follow my Europe tour mesti kenal Siti kan. For your information, all of us adalah overseas travelling partner. Sama-sama sangat suka dan menyintai travel. Travelling adalah dunia kami...cewahh!!!! Next destination this coming October...Siti gonna be my travelling partner. Counting days... !!!!!





Malamnya after maghrib kami pi dinner kat Tanjung Lumpur. Siti rekemen kami makan di Ana Ikan Bakar Petai. Wahhh bila tengok nama restoran tu mesti ada yang tertanya-tanya...kenapa petai??? Istimewanya ialah ikan tu dibakar bersama-sama dengan petai. Sedap sangat!! Walaupun aku ni bukanlah makan petai tetapi lauk-pauk yang ada petai aku makan juga ...cuma aku ketepikan petai-petai tu.

Kat Tanjung Lumpur ni ada 2 restoran Ana Ikan Bakar Petai. Satu kat area mainroad Tanjung Lumpur dan restoran yang kami pergi ni mengadap laut jalan menuju ke Masjid Tanjung Lumpur. Ramainya orang kat restoran ni.


kena pilih seafood apa yang kami nak makan....fresh seafood uols!!!

sotong dan udang pun ada.....merembesss tengok sotong yang besar itu... i likee!!!

dengan temanku, Siti ...selaku tuan rumah. Thanks belanja kami makan di sini...

bersama temanku, Sha...thanks dear sudi menemani ku ke Kuantan...

tengoklah...betapa ramainya orang.

Lala Masak Pedas.... kureng skit sebab mcm rasa taucu.... aku memang tak suka taucu..

Udang Sweet Sour.... oklah boleh tahan. Yang bagusnya udang ni siap dibuangkan kulitnya. Senang nak makan...terus masuk mulut..,.ngap..ngap....

Ikan Bakar Petai....ikan jenahak masak pais....dibungkus dengan daun pisang dan dibakar. Ada petai dalam tu....memang sedap dan meletop!!!. I give A++... Highly recommended.

Sotong Goreng Tepung... sedap giler!!! Aku tak pernah jumpa sesedap ini. Tepung nya memang sedap dan sotong tu pun lembut lepas di goreng. I likeee!!!. Highly recommended.

Kangkung Belacan... pun sedap.

Sup Thai.... sedap aku suka gak.

sebelum di kerjakan....

tadaaaa...selepas dilanda tsunami.....slurpppp best!!!



Kenyang giler kami malam tu. Thanks to Siti kerana sudi belanja kami makan di sini. Aku suka sangat makan di sini. Then, after kekenyangan,kami pi jalan-jalan di Teluk Cempedak. Katanya ada dibentangkan skrin besar utk perlawanan bolasepak World Cup. Ramainya orang time tu melepak tepi pantai. Aku tak snapping pic pun sebab plan nak berposing esoknya pulak. Tungguuu....!!!!!




3 comments:

Azian Elias said...

Wah!!!meriahnya makan..samalah kita...

Leez said...

Yan -

Thanks singgah di sini.
Blog ini memang meriah dgn makanan...gitulahh!!!

kakitravelkhairuddin.blogspot.com said...

Ikan petainya best....