Ads

July 14, 2010

Day 2 : Ho Chi Minh City Trip - Central Post Office, Notre Dame & HRC





Lebih kurang jam 2 petang kami sudah sampai semula di kawasan hotel. Perut pun dah lapar. First kena pikir mana nak cari kedai makan halal ni. Di sini memang tak banyak kedai makan halal. Nasib baik aku dah siap senarai nama kedai halal dan lokasinya. So, aku kena cari yang paling dekat dengan hotel aku. Mengikut kajian aku di internet, kedai makan yang paling dekat ialah di VN Halal Restoran.

Kalau anda nak tau lokasinya di mana. Betul-betul di depan New World Hotel. Kiranya inilah kedai makan yang paling dekat dengan Ben Tahn Market. Alamatnya :

VN Halal Restoran
14, Pham Hong Thai
P. Ben Tanh Q1





suasana di dalam restoran ini





Untuk pengetahuan semua, kebanyakan kedai makan halal di sini sangatlah mahal ok. Kenapa mahal? Atas faktor kedai makan halal tidak banyak di sini maka orang yang datang pun bergantung harap hanya pada pelancong sahaja. Orang local tidak makan kat restoran...depa makan kat tepi-tepi jalan bertenggek dengan kerusi kecil (mcm kerusi budak sekolah tadika). Kalau yang makan kat restoran tu kira orang kaya ler tu.

Di VN Halal ini, aku makan Pho (sebutan Fer) iaitu makanan tradisi orang Vietnam. Bagi aku yang suka sup ni...memang sedap lah. Boleh dikatakan setiap hari di sini aku makan Pho. Camana rupanya? Sila lihat gambar di bawah ni. Pho ni macam kuetiaw sup tetapi kuetiawnya agak kecil sedikit dan kuah supnya sedap dan ditabur dengan beberapa jenis sayuran mentah di atasnya. Bagi aku yang membuatkan ia sedap ialah sayur tu. Baunya wangi dan membuka selera aku nak makan. Tapi aku tak tau nama sayur tu. Kalau korang tengok kat gambar ni...yang colour hijau tu lah sayurnya. Aku tak pernah jumpa kat sini sayur tu.

Menu di kedai ini kebanyakannya ialah makanan Malaysia sebab yang ramai pun orang Malaysia juga. Orang Vietnam ni kebanyakannya kurus-kurus belaka. Dorang kurang makan nasi tetapi Pho menjadi makanan kegemaran utama. Satu lagi...orang Vietnam ni suka makan sayur tau. Kalau tengok pompuan sana...slim gitu.



Pho... slurpppp sedapnyaaaa....
mee goreng mamak...sedapp jugak
nasi goreng kampung...ada kureng juga
kami sudah kekenyangan...

Sudah kekenyangan kami, then kami bergerak pula untuk mencari baju kurung siap yang katanya agak murah dijual di sini. Kami menuju ke kedai Minh Collection..agak popular di kalangan pelancong Malaysia dan peniaga Malaysia. Harganya murah lah sikit berbanding di KL. Tetapi aku tak beli pun. Ramai betul pelancong Malaysia kat sini.

Nak citer skit insiden aku terjumpa sorang pompuan Malaysia ni. Masa tu kami ni tercari-cari lah kedai makan VN Halal tu. Maka aku pun dengan ramahnya tanya kat minah tu...tahu tak kat mana kedai makan VN Halal. Nak tau dia jawab apa? Eh...kita orang baru sampai ni...mana lah kita tau. Hellooooo pompuan... jawablah baik-baik sikit. Tak payahlah tunjuk muka sengal kat aku. Aku tanya baik-baik kat kau... tapi kau tunjuk muka sengal kat aku...macam haram!! So sejak itu, aku dah malas nak tengok muka-muka Melayu yang datang Vietnam ni. Berlagak nak mampus. Takat ko baru nak jejak Vietnam tak payahlah berlagak dengan aku. Aku pun bukan nak berlagak dengan ko tapi aku cukup pantang manusia yang buat muka sombong di tempat orang.




contoh pakaian baju kurung dah siap kat Minh Collection....semua size slim2 belaka...manalah aku muat....



Then, kami amik taxi gi ke kawasan lain yang terdapat bangunan-bangunan sejarah bercirikan kolonial Perancis. Kami menuju ke Central Post Office Building dan Notre Dame Cathedral. Cantik dan unik kedua-dua bangunan ni.

The beautiful Central Post Office across the road from the Notre Dame Cathedral is one of the best looking colonial public buildings in Ho Chi Minh City. The building was constructed when Vietnam was part of French Indochina in the early 20th century. It has a Gothic architectural style which was designed and constructed by the famous architect Gustave Eiffel of Eiffel Tower fame and has become a tourist destination in its own right.






suasana dalam Central Post Office...
dalam bangunan ni kami melepak kejap sambil membeli pelbagai jenis fridge magnet dan Shima pula sempat tulis poskad dan hantar ke Malaysia...hehehehe.

Notre Dame is a cathedral located in the downtown of Saigon, Vietnam. Established by French colonists, the cathedral was constructed between 1863 and 1880. It has two bell towers, reaching a height of 58 meters (190 feet)



masa aku gi Paris last year....juga ada Notre Dame seperti ini...juga berunsurkan kolonial Perancis...



Central Post Office



Then, kami jalan skit dah nampak Hard Rock Cafe Saigon. Biasalah, tiap kali aku gi mana-mana negara menjadi kewajiban aku membeli t-shirt dan short glass HRC.

HRC Saigon... Here I Am....

aku beli 3 helai tshirt di sini. Lagi 2 helai untuk Burn & Qis...


Then, kami naik taxi lagi terus menuju ke Hong Anh Collection. Tempat tumpuan rakyat Malaysia untuk membeli pakaian baju kurung yang dah siap. Baju tu siap ada beads penuh di hadapan baju. Aku tak beli baju kurung pun tetapi aku beli evening gaun in black colour. I likeee!! Sajer standby baju kot-kot kena attend dinner ke. Aku juga ada membeli english cotton yang belum dijahit di sini. Mahal skit berbanding di Ben Tanh Market tetapi kualitinya agak bagus lagi.

Hong Anh Collection ni berdekatan dengan bangunan Parkson. Aku nak cerita kat mana pun tak reti nak explain...hehehe. Sebab after aku dah bershopping di sini...aku terus gi bangunan Parkson....sebab tu aku kata berdekatan dengan Parkson.

Untuk pengetahun semua, kat kedai baju Hong Anh ni memang menjadi tempat borong baju kurung kedai First Lady dan Mari Butik di KL. Sebab aku ternampak jenama tu pada belakang baju kurung yang dah siap dibungkus dalam plastik. Standby untuk diambil oleh tokey butik-butik itu. Dengar cerita butik-butik ini tempah baju kurung sampai beribu-ribu pasang untuk sambutan Hari Raya ini. Cayalah....sebab murah beb kat sini. Jahitan beadsnya pun cantik dan kemas. Para isteri kenamaan juga membeli baju di sini.


masa jalan-jalan nak ke Parkson...kami singgah kedai ni beli beg tangan...


Akhirnya kami singgah ke Parkson di sini untuk membeli makanan for dinner. Ada food court jual makanan Malaysia. Namanya D'Anjung Malaysia. Terletak di tingkat tiga food court. Kami tapau nasi ayam dan nasi lemak. Hayoooo...tak sedap langsung. Nasi ayam tapi takda cili sos. Ada ke gitu? Katanya tokeh kedai ni orang Malaysia tetapi rasa makanannya macam hampehh. Aku tak recommend korang makan di sini. Satu lagi harganya pun mahal gitu. Tapi teh tariknya sedap pulak...

Then, dah malam kami balik hotel dan berehat. Belah malam kat depan hotel kami ni ada nite market. Aku dah tak larat nak turun bawah. Esok malam ada masa lagi nak ronda-ronda di sini.





11 comments:

ct_nurmarlissaa said...

syiokkk nyerr..bleh masuk kann dlm list nak vacation...nieee

Leez said...

ct -

at least sekali u must try jejak ke sini. Ambil pengalaman melihat budaya, sejarah dan lifestyle orang Vietnam.

Unknown said...

Nice pictures! Nice explaination.!..ummmpwah..

Leez said...

noorzie -

thanks yea....
thanks for dropping by!!!

Anonymous said...

thx for sharing ya...

Ahmad Rizal A Rahman said...

Sallam... nak tumpang tanya... ada tak address Minh Collection & Hong Anh Collection tu? Plan nak pg HCM x lama lagi. TQ in advance.

MiszAzuraKhalid said...

sronoknye tgk akak jalan2..saya pun plan nk ke HCMC tapi kakak sy ckp bangkok lg best.utk bli brg2 kawin rasenye mane tempat yg bagus?i mean byk choice.sory ek kak sibuk2 plak tanye..;)

Unknown said...

hii kak..sy pun buat n3 pasal restoran tu jugak..heheh

kak su said...

salam ... tumpang tye klau pegi hcmc 3hri 2mlm cukup tak? Mcm mana nak ambik tour guide kat sana? Tgok awak jln hcmc mcm seronok pulak, plan nak pegi hcmc.

piiwaii said...

Hai Syarliz..
syok baca ur blog trip to HCMC...
byk info dpt.. Jun ni saya akan kesana bersama famili, cuma saya nak tanya berapa airport tax yg kita kena bayar di sana ...
tQ..

zyan said...

mmg btul klu nk tny pape kt org mesia npe ae sombong gler.. ms sy pegi las april..nk cr VN Halal tny kt org mesia myombong gler.. dr airport lg nmpk mesia je smua sombong. br nk btegur sape.eley mcm aku heran sgt dgn korg kn.nseb ade org vietnam muslim tlg tunjukkn.. kedai VN ni dekat je dgn ben thanh klu ade nmpk baskin robin depan ckit ade nmpk hotel new world smpai dh.nk ke Halal Saigon pn xsusah sbb dekat area masjid byk kedai mkn halal tp mhl ckit la.