Ads

August 1, 2011

Kenangan Pahit Ramadhan Tahun Lepas ~~

Alhamdulillah syukur kepada Allah selesai sudah hari pertama kita berpuasa di bulan Ramadhan yang mulia pada tahun ini. Aku dapat merasakan ketenangan menyambut Ramadhan kali ini. Ramadhan yang sangat kutunggu-tunggu. Bulan yang penuh rahmat dan masa inilah kita perlu mengambil kesempatan memperbanyakkan ibadah.

Syukur padaMu Ya Allah...aku dapat menjalankan ibadah di bulan ini dalam keadaan sihat walafiat. Baru sajer baik dari fever, flu and cough beberapa hari sebelum mula puasa. Berkat ubat doktor yang strong dan pantang makan minum....aku dah sihat Alhamdulillah. Bila aku fikir semula...bila ujian dan dugaan datang hidup kita ni ia mengajar kita erti sabar, tenang, redha dan pasrah. Hikmah yang aku ambil dari situ ialah ia mendekatkan lagi kita dengan Allah dan sentiasa ingat Allah kala susah dan senang. Bila kita tidak diduga sebegini....kadang-kadang kita mudah lalai dan lupa.

Teringat kenangan menyambut Ramadhan tahun lepas. Sila lihat link ini. Pada malam Ramadhan pertama ketika umat Islam berpusu-pusu ke masjid menunaikan solat terawikh yang pertama....ketika itulah aku melawan sakit yang amat sangat. Aku dimasukkan ke hospital setelah didapati positif H1N1. Ya Allah....berat sungguh ujianMu. Badan aku sangat lemah dengan demam panas sehingga hampir 41C dan disulami dengan batuk dan selesema. Rupa-rupanya H1N1 positif. Hari pertama Ramadhan aku berada di hospital seorang diri dalam bilik. Aku dikuarantinkan untuk mengelak jangkitan.

Bila ingat semula peristiwa tu...memang sedih. Sebab aku tidak dapat merasaikan kenikmatan awal Ramadhan berpuasa dan berterawikh. Semasa di dalam rawatan....dalam badan aku penuh dengan ubat. Dengan drip berbotol-botol antibiotik setiap hari untuk melawan kuman yang menyerang dalam diriku. Huhhh....terasa betapa siksanya ketika itu. Dalam masa yang sama aku asik berendam air mata ....sunyi dalam bilik tanpa sesiapa kecuali doktor dan nurse yang ramah tamah melayan aku. Masa tu aku terasa kematian sudah menghampiriku sebab aku mengalami sesak nafas akibat jangkitan pada paru-paru dan batuk yang sangat teruk. Ya Allah betapa azab nya ketika itu. Pulak tu di bulan Ramadhan.......

Sepanjang Ramadhan tahun lepas tu aku hanya sempat berpuasa 10 hari sahaja....dan Alhamdulillah aku dah habiskan ganti puasa yang tertinggal. Itu belum lagi aku MC hampir sebulan. Rasanya sepanjang bulan tu aku sempat ke pejabat dalam 3 hari macam tu. Fuhhhh....memang betul-betul dugaan. Nasib baik kerja di office tidak berapa banyak ketika tu. Sambut Raya pun ala kadar....nak kemas dan hias rumah pun aku tak larat. Sehingga terpaksa hire orang tolong bersihkan dan kemas rumah. Selalunya tahun-tahun yang dulu...bab-bab mengemas dan hias rumah ialah kerja aku.

Alhamdulillah setelah setahun berlalu, aku sihat dan bebas dari penyakit itu. Cumanya aku agak mudah sensitif pada sekitaran yang berhabuk dan kotor. Aku akan mudah sakit tekak dan batuk. Jangkitan pada paru-paru pun dah ok ...doktor kata dah pulih..Alhamdulillah. Semoga sepanjang Ramadhan ini aku jauh dari sebarang penyakit yang memudaratkan dan dapat menjalankan ibadah dengan tenang dan kusyuk Insya Allah....

2 comments:

Rozita said...

Jaga kesihatan leez. Nanti kalau tak sihat, tak boleh melancong lagi. I suke bace story u kat tempat tempat yang u pergi.

Leez M. Saaid said...

Rozita -

Insya Allah sy akan jaga kesihatan.
Thanks sudi singgah dan baca blog ini... likesss!!!