Ads

December 12, 2009

Day 7 : Europe Tour (Jungfraujoch, Switzerland)



Sudah hari ke 7 perjalanan aku di bumi Eropah. Sekejap rasanya dah seminggu aku di sini. Masa ni dah mula rindu family dan kawan-kawan rapat di Malaysia. Sobbb..sobbb. Pagi- pagi bangun tekak aku yang sakit rasa sangat tidak selesa. Entahlah kenapa aku mudah diserang sakit di sini. Mungkin faktor cuaca....mungkin juga faktor pemakanan. Hari sebelum tu aku banyak minum orange juice and makan chocolate. Mungkin juga menyebabkan aku sakit tekak.

Masa nak breakfast kat sini...aku cuba teguk fresh orange sikit...aduhhhhh rasa tekak mencucuk-cukuk...ohhh taubat aku tak akan minum lagi di sini. Aku just take hot chocolate, chees and bread. Itu sudah cukup mengenyangkan kami untuk alas perut sepanjang hari tu.





inilah menu breakfast kami...sudah cukup kenyang ..

After breakfast, jam 8.30 pagi kami sudah keluar hostel untuk ke train station di kawasan Interlaken ini. Kami naik bas di depan hostel untuk ke sana. Free aje...just tunjukkan kupon yang aku dah ceritakan pada entry sebelum ni. Dekat aje.

Masa nak tunggu bas tu, sempat lagi aku bergambar dengan budak Swiss yang sedang bersedia nak ke sekolah. Sempoi aje dorang berpakaian untuk ke sekolah. Comel aje budak tu...ok aje bila aku nak bergambar dengan dia. Masa ni cuaca sejuk giler tak tahan aku. Sudah lah aku demam masa ni...dengan tekak sakit dan nak bernafas pun tersiksa sangat. Sempat telan panadol yang Siti bagi dan makan ubat sakit tekak.

inilah budak Swiss tu....so cute..


Untuk ke Jungfraujoch, top of Europe, kami perlu naik train di mana-mana station di Interlaken. Perjalanan selama 2 jam 20 minit akan berhenti di 2 station untuk tukar train. Kami perlu berhenti di station Lauterbrunnen dan Klein Scheidegg. Harga train ticket after 50% diskaun pakai Swiss Half Price card...ialah CHF88.90 (RM300). Sepanjang perjalanan kami disajikan dengan permandangan yang sangat indah. Kami dapat melihat perkampungan di celah-celah pergunungan yang diselaputi salji putih. Ohhh...aku tengok sungguh cantik. One thing yang aku perasan...negara ini sangat bersih. Kawasan-kawasan rumah dorang pun sangat bersih dengan dikelilingi oleh ladang ternakan lembu. Rumah dorang pun cantik dan unik.

Memang kami semua sungguh terpegun dengan kecantikan bumi Switzerland...one of my dream country. Banyak gunung dan ladang yang luas dan tasik yang cantik. Memang betul orang kata Switzerland ni one of the beautiful country in the world. Susah aku nak describe kecantikan dan keindahan negara ini. Udara yang nyaman dan sejuk betul-betul merehatkan minda aku. Release jap daripada segala masalah di Malaysia. I really got myself rehat dari segala-galanya.



perkampungan Swiss yang indah dan nyaman

aku dalam train...

dah nampak gunung putih dengan salji...sungguh indah dan cantik




inilah train yang membawa kami mendaki gunung ke Jungfraujoch.....

masa ni dah sampai atas sekali....susah nak breath....kurang oksigen

tengok tak muka aku yg macam pucat tu...menahan kesejukan


posing at ice palace





ice palace




The Jungfrau (German: "maiden/virgin") is one of the main summits in the Bernese Alps, situated between the cantons of Valais and Bern in Switzerland. Together with the Eiger and Mönch, the Jungfrau forms a massive wall overlooking the Bernese Oberland and considered one of the most emblematic sights of the Swiss Alps.

The construction of the Jungfraujoch railway east to the summit in the early 20th century made the area one of the most frequented places in the Alps. Along with the Aletsch Glacier lying on the south, the Jungfrau is part of the Jungfrau-Aletsch Protected Area which was declared a World Heritage site in 2001.


Masa aku keluar daripada bangunan station yang kami berhenti di sini...aku dah rasa macam pening sikit dan susah nak breath. Sudahlah aku demam dan hidung tersumbat, so aku gagahkan juga. Ya Allah cantiknya tempat ni. Masa ni aku lihat ramai pemain ski sudah bersedia untuk berski di sini. Ishhh...aku memang tak berani lah untuk mencuba ski di sini. Kalaulah tergelincir di celah-celah gunung yang dipenuhi dengan salji ni...tak ke susah nanti. Mati percuma aje kat situ. Tak dapat aku imaginekan. Tapi aku cukup salute dengan mat salleh yang cukup kental berski di celah-celah gunung ni.

Masa kami sampai tu, angin agak kuat juga. Cebisan-cebisan snow berterbangan dan melekat ke muka. Terasa sejuk dan agak pedih bila kena muka. So, aku tutup dengan mafla. Di sini akhirnya dapat juga aku bergambar di sebelah bendera Switzerland untuk menandakan aku susah menjejaki pergunungan ini di Jungfraujoch...tempat yang aku idam-idamkan seumur hidupku. Syukur padaMu Ya Allah.









I'm here babe...bila aku boleh jejak ke sana...aku harap korang pun boleh juga. Ada rezeki ...semua orang boleh jejak ke sini. Tidak ada perkataan riak ke...jeles ke.. ini semua rezeki masing-masing.





Kami mengambil masa selama 2 jam di atas ni. Sempat minum coffee dan menjamah bekalan roti sandwich yang kami bawa untuk alas perut. Bila sejuk macam ni, perut asik lapar aje minta makanan. Sempat gak beli souvenir kat sini..wohoooo mahal sehhh. Ishh pejam mata ajelah aku membeli kat sini...segalanya mahal nak mampus. Kat bawah tu dah mahal...apalagi kat atas gunung macam ni...lagilah mahal.

Kesejukan melampau sehingga -4 degree celcius membuat aku kekejangan kesejukan. Bibir aku dah biru dan kering. Muka aku dah mula mengelupas dan kemerah-merahan seperti memakai blusher. Tetapi peritnya kulit muka memang terasa sangat. Aku macam dah tak sabar nak memanaskan badan masa ni. Pertama kali seumur hidupku merasai kesejukan yang melampau. M lah aku jadikan teman untuk memanaskan tangan yang dah beku. Aku akan sentiasa memegang tangan dia sambil menggosok-gosokkan kedua belah tangan.



aku berada di top of europe.....Jungfraujoch








mat salleh sebelah aku tu tengah sibuk nak pergi bermain ski...

masa ni dah turun ke bawah




gambar yg aku rakamkan dari dalam train







No comments: