Ads

February 2, 2012

Part 1 - White Water Rafting @ Kuala Kubu Baru




Salam semua. Kembali bersiaran. 
Terima kasih sekali lagi atas responds dan comment2 yang diterima. Muahh muahh syg uolss.
Kali ni aku nak citer pasal my weekend activity baru-baru ni. Sekarang ni aku dah suka plak nak bersosial dengan outdoor activity. Sajer nak mengisi masa lapang. Selain tu its good for your health.

Aktivity yg aku maksudkan ialah White Water Rafting (WWR) yang dah lama aku idam-idamkan sejak sekian lama. Last 2 years lagi dah plan nak joint and asik tak menjadi ajer. And now since ramai member yg nak joint....so aku tidak melepaskan peluang ini. Nampak kat tv aktiviti ini sangat merbahaya dan high risk.....cuak pun ada. Perasaan berdebar-debar, takut, tak confident...semua ada dalam diri aku ni. Tetapi...setelah aku melaluinya....walla... am falling in love with this activity. I want more and more. Fun giler!!!!

Yang ajak aku joint WWR ni ialah Hadi...pemenang tempat pertama Cabaran Sihat. Dia dah joint before this and dia ajak sekali lagi pada team yang lain. Kumpul kawan-kawan dan kawan atas kawan.....akhirnya dapatlah total 14 orang kesemuanya. Photographer dan reporter majalah iSihat pun joint sekali...jangan lupa beli iSihat bulan Mac ni kay.

Pagi jam 7.30 tu kami semua berkumpul di Petronas Taman Melati sebelum bertolak ke Kuala Kubu Baru. Bila dah cukup forum....kami ramai2 berkonvoi ke sana. Lebih kurang jam 9 pagi kami dah sampai di KKB.  Sebelum memulakan aktiviti kami singgah restoran jap untuk bersarapan. Azim belikan nasi lemak bungkus...thanks!!. Perut kena isi dulu sebelum memulakan percaturan. Ewahhh...mcm nak gi berperang plak kan. Pasal this WWR...aku memang tak tau apa2. Aku ikut ajer apa organizer dah arrange. Thanks Hadi !!!


 cukuplah sebungkus nasi lemak untuk mengalas perut sebelum pergi berjuang..ewahhhh

 after breakfast.....kami dibawa ke kawasan agak terpencil sedikit....di mana ia berhampiran dengan sungai yang akan kami lalui. 

 Yang memberi penerangan di atas ialah Nasir - daripada Nasir XtrVenture. Dia yg empunya syarikat mengendalikan aktiviti ini. Disebabkan kami ramai 14 orang...so dapat harga diskaun seorang RM165 for the whole package termasuk makan tengahari. Aktiviti ini start jam 9 pagi hingga 4 petang.

 sebelum start...lepak mengambil gambar dulu. Masa ni aku dah dup dap dup dap...jantung tak stabil!!! berposing pun nampak sopan sangat..errkkkk.

 bersama Ati dan Diyana

 yeaaaa dah siap bagaikan panglima memegang tombak ahakssss

 org sebelah aku tu...dari malam sebelumnya dia tak senang hati....berdebar2 katanya hehehe

 kami sudah siap bersedia untuk berjuang. Alamak.....shah sibuk jer kat belakang tu. Heppppp!!!!!!

 Then, Abak (dalam raft tu) sedang menunjukkan langkah2 keselamatan ketika sedang rafting. Banyak jugak benda baru yg kami belajar di sini. Make sure dengar betul-betul. Sebab apa yg dia sebut tu memang kita akan praktikkan nanti. Ashoooooooo....tatutnyaaaaa.

 ni dia tunjukkan camana jika kawan kita terkeluar dari raft tu...apakah bantuan yg kita perlu buat. Rescue your friend dia kata. Campakkan tali tu agar dia tak hanyut jauh. So make sure yg terhanyut tu pegang tali tu betul-betul. Jangan pulak dipintal-pintal kan tali tu seperti dalam gambar di atas. Bahaya!!!!

wahhh...masing-masing bersemangat. Kami bergambar ramai-ramai sebelum bergerak ke bawah.

 Sempat lagi tu berposing....muka ku dah cuak masa ni. Ya Allah selamatkan lah hambaMu ni dari sebarang kecelakaan. Permudahkan segalanya.

 perlahan-lahan turun bukit ni.....wahhh dah nampak sungai. Bestnyaaaa

 Kami yg seramai 14 orang ni dibahagikan kepada 3 group. Satu group ada 5 orang dan group aku ajer 4 orang. Dalam gambar di atas ialah group ke 2. Group 1 dah berlepas meneruskan perjuangan. Group aku yg paling last bergerak.

 Kami berempat dah naik dalam raft. Setiap raft akan ada 2 orang guide iaitu seorang berada di depan dan seorang lagi di belakang. Kami berempat duduk ditengah-tengah seperti posisi gambar di atas. 2 orang guide tersebut akan memberi arahan apa yg kami perlu buat sepanjang berada dalam raft ini. Sebab tu kena dengar masa briefing tadi....semua tu diajar. Kalau korang degil taknak dengar arahan...alamat tercampak keluarlah jawabnya.

 ayuh kita kayuh.....paddle forward dia jerit. So.......kita kena kayuh ke depan....jangan pulak korang back...nanti raft tu akan berpusing ke belakang.

 ketika ini.....rasa best sangat berada di tengah tengah sungai. Dikelilingi oleh pokok-pokok kehijauan.....sangat menenangkan. Tapi tenang ke? Sebabnya aku still berdebar-debar takut terpelanting ke dalam sungai tu. Ketika ini kami melalui Sungai Selangor iaitu berhampiran dengan empangan. Masa ni keadaan air tidak begitu tinggi.....so dorang bukak sikit empangan tu bagi memudahkan perjalanan kami nanti. Kalau bukak banyak sangat.....situasi agak merbahaya dan air akan berada di paras tinggi dan deras. Bagi aku yg ini just nice utk kami yg baru first time. Stage rafting di KKB ini ialah pada tahap satu hingga empat. 

ehhh sapa tu? Itulah kumpulan aku.....masa ni keadaan air masih tenang. Tunggu lah jap nanti....korang akan merasa kehangatannya......suasana akan menjadi lebih ganas dan air pun agak deras. Jom lihat apa dah jadi pada kami...........

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>

>>



SORRY.....AKU NGANTUK DAH. ESOK AJER AKU SAMBUNG KAY. GOOD NITE!!!!


p/s - rindu pada orang jauhhhhh!!!!



11 comments:

!eNa PnG said...

p/s : rindu sapa tue?


hehehe berjuang sungguh nampaknya...

Unknown said...

saje jer kan...buat suspen. Anyway rindu kat ombak ker ? hehehe

Yanti Othman said...

suspense sungguh.. teringin juga nak ber rafting he he..

@xiM said...

eeee motip sangat buat entry sekerat sekerat.hahaha

kasihredha said...

ahhhhrhhh...leez ni saja je tawww
buat n3 suspen camgini...akan ku tunggu n3 berikutnya.

Leez M. Saaid said...

iena -


hehehe....rindu seseorg lahh.

yea....kena betul2 berjuang hingga titisan terakhir...gitiewww

Leez M. Saaid said...

Tina -

hahahaha......terkena gak yea.
Sajer nak bergurau senda di malam hari.

Ombak rindu......

Leez M. Saaid said...

yanti -

suspen ke?
wahhhh...ramai dah terkena....

Leez M. Saaid said...

axim -

sibukk ahhhh...
sukati eden lerrrr.......sajer bagi suspen

Leez M. Saaid said...

kak hanim -

hehehehe...akak pun terkena ke?
sajer jer kak....nak bergurau senda dengan reader.

@xiM said...

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee