Ads

January 31, 2012

Medan Trip - Shopping Items & Souvenirs



Salam semua.
Entry pasal Medan trip dah habis. Entry kali ni aku nak citer pasal apa benda yang aku shopping beriya-iya kat sana tu. Tapi maaf.....banyak yang aku tak pasti harganya sebab main bayar ajer (macamlah kaya benor). Kalau dah pegang duit berjuta-juta tu...haruslah jadi kaya uolsss!!!

Duit banyak habis for food ajer. Tu pun masih bawak balik duit rupiah. Jom kita tengok apa yg aku beli di sini.


 bika ambon Zulaikha. Harga ialah Rp50,000 (RM17.50) - utk perisa original. Kalau yg ada perisa tambah lagi Rp5,000

 lapis legit Zulaikha utk kotak besar belah kanan. Harganya Rp80,000 (RM28) - perisa original. Untuk yang perisa lain tambah lagi Rp5,000. Untuk kotak kecil belah kiri tu aku lupa dah berapa harganya,.

 jus buah-buahan ini aku betul-betul lupa harganya. Setiap perisa punya harga yang berbeza....yang aku ingat sikit2...ada yg harga Rp25,000, Rp40,000 dan Rp50,000. Korang agak-agak lah yea.

 makanan ringan kekacangan yang dibeli di Paten. Setiap satu kotak tu berharga Rp15,000 (RM5). Ada pelbagai jenis makanan ringan kekacang.

 kuah pecal atau gadho-gadho. Ada dah rasa kuah ni...sedap!!! Cara buatnya....campurkan air sedikit dan panaskan. Pastu digaulkan dengan sayur-sayuran seperti kacang panjang, kobis, tahu, tempe dan taugeh yg telah dicelur.

 baju Universal Studio Singapore yang dibeli di Sun Plaza...original okay!! Harganya Rp75,000 (RM26.000)

 tshirt Lake Toba yang dibeli di Kg Tomok, Pulau Samosir. Harganya Rp25,000 (RM9.00) sehelai. Kainnya agak keras sedikit. Aku belikan ini untuk my sis in law.

 baju sepasang dengan seluar ni aku belikan utk anak buah. Harganya Rp30,000 (RM10.50)

 3 pasang telekung yang aku beli di Pajak Ikan, Medan....kain cotton. Adanya harga Rp220,000 dan Rp80,000 bergantung kepada jenis kain.

 selipar Berastagi ini aku belikan utk my bro seorang satu. Harganya Rp15,000 - beli di Pasar Buah Berastagi.

 FM Lake Toba beli di Kg Tomok, Pulau Samosir. Harga sekeping ialah RP10,000 (RM3.50). Dah tak boleh nak kurang lagi. Aku pujuk punya pujuk....pun tak dapat jugak. Pergi ke kedai lain....pun sama harga.

 Beli FM Berastagi ni di Pasar Buah Berastagi. Harganya juga Rp10,000 (RM3.50)

FM Medan ini beli di Pajak Ikan. Harganya entah lupalah....haishhhhh!!! 

Keychain Lake Toba dan Berastagi. Setiap satu harganya Rp5,000 (RM1.75). 


Ok semua....itu ajer yang aku sempat membeli di Medan ni. Tak banyak mana pun. Yang penting aku dapat membeli FM dan Keychain - benda wajib setiap kali aku gi melancong. Ada sesuatu untuk pembaca semua. Kepada pembaca yang pertama memberi comment pada entry ini...aku akan bagi sekeping FM Berastagi, FM Lake Toba dan juga keychain setiap satu. Cepat-cepat hantar komen anda sekarang pada ruangan comment. Pastu jangan lupa bagi email masing-masing utk aku hubungi.

p/ s- Kepada blogger kakiberangan.....maaf akak belum ada kesempatan nak mengepost hadiah yang dijanjikan. Tunggu yea....benda nya pasti ada. Cuma agak lewat sedikit.


24 comments:

kasihredha said...

banyaknya memborong leez...jadi jutawan kejap kan.
akak pun kakiberangan gak...hihihi...sebelum leez marah baik akak larrrriiiiii

just.HY said...

saya ke kak leez???

menarikkk giler!

just.HY said...

takpe akak..no worries. kalo smpai, sy akan ucap terima kasih!!! hehehehe

syieda said...

saya kah org itu?
kekekekeke

niL said...

Wahh..banyak shopping kak! Saya selalu follow blog nih...tapi just silent reader, tp memandangkan dapat hadiah, kali ni saya nak komen!

So..nak hadiah! (Dengan muka tak malu nih)

:-)

Anonymous said...

saya nak

Anonymous said...

saya nak...suhailizulkifli@gmail.com

nanie said...

Salam Akak Leez
Saya mengikuti sepenuhnya trip Akak & rakan3 kali ini.
Bagai saya turut sama dalam percutian Akak tuh! he3~
Insya Allah saya juga berhasrat ke sana nanti dalam 2013.
Teruja nak membeli Bika Ambon.
Juga paling teruja ke Pajak Ikan, kufikirkan pasar ikan...hu3!
Tak sabar menanti trip Akak yang seterusnya. Kemana ya Kak..?

Mie said...

Mana pulak tak banyak nyoping kak oi...

Barang tu semua boleh bawak masuk dalam flight ke?

Mint said...

Hai Leez- Love reading yout travel blog. I should go to Medan lepas ni. Went there when I was 6 years old ..almost 30 years back with my parents. Masa tu my father wanted to buy angklong for his school...tapi still remmeber Brastagi/Danau Toba

ANR said...

kem salam kat blogger kaki berangan kak. :)

cop, bika ambon sama je mcm yang kiter bli. tp knape mse tu x de feel nk bli lapis legit. haish

Rozita said...

Best jugak ke Medan ni. 3 hari 2 malam tu dah cukup cover semua tempat ye leez? Alangkah bestnya kalau dapat FM tuuu.

Malina Mat Wazip said...

Saya nak comment dulu..best baca blog travel akak ni..tapi saya selalu jadi silent reader je..hihi.. ^_^

Malina Mat Wazip said...

Saya nak jadi orang 1st comment..selalu jadi silent reader blog kak leez ni je..hari2 mesti nak bace..best..:)
bukan ayat bodek tapi tp kenyataan..hihi..nice meeting u..

DJ said...

hai...baru follow blog ni...best sebab saya pun nak pergi emdan juga nanti on September...dapat tiker murah giler rm60 je utk return...hehehe thanx for the info ya!

sue said...

bes nye tgk gambaq lake toba,,,, n sewaktu dgnnya,,,, i penah ke medan tp tk smpai laketoba,,,, nanti kena g jugak nih,,,
syabas for the info,,,,

Anonymous said...

Salam Tuan Tanah..
Blog yang sangat bagus pernah saya baca.Banyak informasi berguna untuk melancong.Saya ni pun peminat FM dan keychain.So saya kira yang pertama ke ni?Alhamdulillah kalau dapat..Keep the good job ya..Very nice blog..Congrats..

..bertambah lah lagi FM saya..

johari2701@gmail.com

Anonymous said...

Salam kak :D

saya xda blog, tp saya suka baca blog org lain..terutama yg kaki travel macam akak. hehee :)

cuma nk tnye, agak2 brpa bajet ke medan ni ye? sbb teringin jgk nk pegi sana..hehe..

ain2984

Khai said...

kalau saya komen sekadar sebab nak hadiah boleh tak? hahaha

akaakkk.. rindu medan. saya baru pergi bulan lepas. pergi dengan famili jadi haruslah pergi dengan tour kan. hehehe. tapi, sebelum pergi dah baca blog john. buat rujukan apa yang perlu. hehe

ok, nak hadiah!!! haha

zila@akulovetravel said...

Amboi!! Byknya borong..hehe. Pasni gi mana plak?

@xiM said...

saya nak jugakkkk

widat said...

salam kak leez.. nak tnya kalau nk beli barang untuk meniaga(telekung,kain,kebaya) mane lagi murah ye? medan atau bandung? boleh suggestkan tempat tk? TQ.

Anonymous said...

Salam. Brape pak Rizal punya ongkos utk 3H2M ya? Adakah termasuk mobil, supir, petrol, parking dan kos menginap luar kota? Tq.Datuksri@yahoo.com

Nad Has Him said...

salam,

nak tanye, Pak Rizal tu dari travel agent mane?boleh bg detail travel agent tu?