Ads

June 7, 2009

My Beloved Cat - Amot & Jemuk


My beloved cat...
Amot and Jemuk

Yang si Amot tu ibunya dan si Jemuk tu anaknya. Amot adalah kucingku yang pertama. Kemudian dia melahirkan 5 ekor anak. Yang lain i bagi orang and seekor aja yang i bela iaitu Jemuk.

Dulu masa kecil lagi si Jemuk ni memang seekor kucing yang sangat comel dan paling besar di antara lain-lain adik-beradiknya. Sebab itunya namanya dipanggil Jemuk. Amot pula di ambil daripada perkataan Comot. Tengoklah muka dia tu...comot dengan tompokan hitam dan putih. Terus jadi sebati dengan namanya.

Dua beranak ni memang loving each other. Walaupun Jemuk tu dah pernah bunting dan punya anak-anak tetapi sampai sekarang dia masih nyonyot kat ibunya. Ibunya pulak tak habis-habis menjilat-jilat anaknya yang dah tua tu. Hehehe. Memang lawak tengok telatah kucingku ini.

Dulu i memang biarkan depa bebas di dalam rumah. Tetapi sekarang pula dah kurung depa dalam sangkar coz ligat sangat nak cari kucing jantan...hehehe. Pening nak kawal depa dua ni tau. Ibarat at my place ni depa 2 ekor menjadi kegilaan kucing-kucing jantan...muahahaha. Selalunya kalau nak bagi bunting, i akan kahwinkan dengan kucing parsi juga. So that dapatlah anak yang comel-comel macam depa 2 ekor ni. Hehehe...



Gambar di atas ni si Amot.
Amot ni jenis kucing pemalu. Dulu masa dia bebas dalam rumah, dia akan nyorok bawah katil kami kalau ada tetamu datang ke rumah. Yang bagusnya Amot ni jinak kalau kita urut-urut di kepalanya. Dia suka dimanjakan. Amot ni memang sangat sayangkan anak-anaknya. Dia susah hati kalau kami bawa lari si Jemuk. Hehehe...

Kalau nak makan dia memang memilih betul. Selama ini kami sesuai bagi dia makanan jenama Smart Heart. Jenama lain kalau kita bagi memang dia tak nak. Itulah kisah kucing kesayanganku yang pertama. Muahhhh...sayang Amot.


Amot.....kucing ku
Amot yang pemalu...


Gambar di atas ialah si Jemuk.
Dia ni memang manja sangat dengan ibunya tu. Tetapi kalau dengan kami, dia tersangatlah agresif. Garang tu. Kalau nak mandikan dia, amatlah susah bebenor. Meronta-ronta taknak kena air. Kena ada 2 orang baru senang nak mandikan dia.
Yang bagus tentang Jemuk pula, dia ni tak takut dengan tetamu. Kalau tetamu kami datang, dia akan duduk si sebelah tetamu dan beriya-iya macam faham apa yang kami bualkan. Macamlah kita bercakap dengan dia...hehehehe. Tengok pada bulunya memang tebal dan lebat betul. Putih bersih. Jemuk pernah melahirkan anak sekali dan agak malas nak mejaga anak berbanding dengan ibunya si Amot.
Itulah kisah 2 ekor kucing kesayanganku. Mereka juga sebahagian makhluk Allah yang sangat ku sayangi. Muahhhhhsss.

muka serious si Jemuk

7 comments:

@xiM said...

comeynyer si jemuk!!!

Leez said...

Axim - Comelkan... tapi garang tu.

Elle Kamarudin said...

liz,nnt kalau beranak lagi nak sekor boleh tak??

hantamsajalah said...

kalo kucing u beranak lagi..esp siam shorthair dan nak bg orang adopt, do let me know..

hantamsajalah said...

next tyme kalo ada siamese shorthair kittens dan nak bg org adopt, do let me know.. TQ

Arif Ariman B. Hassan said...

nak tanye duk mane .. ??
boleh x lau sy nak kucing sepisis birman ni 1 ..
sy minat sangat ngan corak die ..
tapi sy xtau nak mintak kat sape ..

Arif Ariman B. Hassan said...

hai sy arif sy sukekan kucing ..
tapi sy xde sepisis birman ni ..
sy nak 1kucing awk boleh x .. ??