Ads

November 15, 2011

Blog, Facebook & Twitter ~~ Mari Bersembang!!

Hari ini entry aku takda gambar-gambar sebab aku dalam keadaan mood malas, penat dan stress (tak habis kau ni minah). Yelah...ini adalah minggu paling stress bagi aku sebab minggu ini adalah minggu penutup event Cabaran Sihat. Balik rumah dah malam. Pas mandi aku layan Masterchef....pastu check FB sambil bermalas-malasan atas katil. Ikutkan hati nak update blog pun malas. Takpakah...hari ni aku update skit.

Kali ni aku nak sembang-sembang pasal Blog, Facebook dan Twitter. Jom kita sembang-sembang sat. 3 items di atas adalah social networking yang sedang hangat di pasaran ketika ini. Dan aku salah seorang pengguna ketiga2 benda tersebut. Ikut turutan....dah tentulah berblogging yang paling utama....then diikuti dengan FBing and Twittering. Aku nak citer benda yang aku suka dan jelek tentang 3 benda tersebut.

1. Blog

Aku adalah seorang blogger tegar yg kalau boleh sedaya upaya aku nak update blog setiap hari. Tapi apakandaya masa aku tak menentu dan kekadang tu penyakit M melanda. Mungkin ada yg suka blog aku dan mungkin ada yang jelek. Ohhhh...itu mak tak kisah. Setiap orang ada penilaian masing-masing. Ada yg suka dan ada yg benci ( tapi tetap nak singgah kan :p).Begitu jugak dengan diri aku. Walaupun aku ni blogger tetapi sesekali ada gak aku singgah blogwalking ke blog2 yang aku suka. Tetapi ada juga blog yang aku tak suka singgah walaupuan blog mereka ada di dalam blog list aku. Terpulang pada taste masing-masinglah kan. Kepada stalker pula....kalau tak suka blog aku tak payah lah buang masa nak singgah. Pastu ada hati nak tulis something kat Shoubox. Erkkkk....i will block your IP Address. I know who you are.

Apakah konsep blog yg aku suka?
Blog yg berkonsep travelling and food sudah tentunya menjadi pilihan utama aku. Blog yang selain daripada konsep tadi....aku kureng sikit malahan aku juga kureng nak singgah. Sebabnya tak relevan dengan diri aku dan aku memang tak berminat nak tau pasal ko shopping kat mana...anak ko suka buat apa....laki ko kerja apa. Semua tu tadi more to kisah hidup keluarga dari emak, bapak, anak, cucu dan cicit. Semua tu aku tak minat. Aku tak nafikan bahawa aku juga ada selitkan kisah family aku tetapi selalunya more related to food yg kami makan dan birthday celebration. Satu lagi...aku memang pantang kalau orang buat blog pendek-pendek. Adoiii....baik jangan jadi blogger dik oi. Baru nak climax tetiba dah habis. Terbantut mood aku...haisshhhh. Blog yang banyak sangat menceceh aku pun tak minat. Entah apa yg ditulis panjang lebar.....tak sampai-sampai point yg hendak disampaikan....terus aku stop and tutup. Not relevant to me...sorry!!!

Travelling blog yang bagaimanakah pilihan aku?
Kalau anda pernah singgah ke blog ini Backpackerbusuk. Yes!!! this kind of blog yang menjadi pilihan aku setiap hari. Di dalam blog ini banyak info tentang pengalaman suka duka kehidupan seorang traveller. Di samping itu juga ada tips yang kita boleh jadikan panduan. Blog itu juga ada menunjukkan kisah dia di negara orang dari hari pertama hinggalah ke hari berikutnya. Yes!!! this is what i need to know. But...kalau travelling blog takat nak tunjuk kau pegang salji kat oversea...posing sana sini dengan pelbagai gambar terbaring terlentang...tergedik tapi isinya???? Nan hadoh!!!!! Errkkkkk......memang aku tak nak singgah lagi. Aku tak dapat apa2 info di situ melainkan gambar2 blogger tu sahaja yg terpampang. Seems like wanna show off...aku kat obersea ni...kau???? errkkkk.....

Lain orang lain cara kan....ini hanyalah pendapat aku. Jangan kecik hati...ahakkksss


2. Facebook

Aku berjinak dengan dunia FBing ni dah lama gak. Tapi lupalah sejak bila. Jap aku check kat FB sat. Ohhh dah jumpa....sejak tahun 2008. Mula2 aku pening skit dgn FB ni sebab banyak sangat status yg kuar sampaikan aku pening dan semak. Aku giler dengan Friendster masa tu...hik hik mcm budak2 sebab mostly yg layan benda ni adalah student dan remaja. Tapi aku heran kenapa ramai yg kata FB lagi best drp Friendster. Sekali tu aku pun singgahlah kejap kat FB...walaupun dah kama register cuma tak aktif ajer. Jadi ketagih weeeiii. Best plak FB ni kan. Hinggalah sekrang aku dah ketagih dan menjadi penghuni tetapi FB. Setiap hari mesti nak bukak punya...heheheh

a) Apa yg aku suka pasal FB?
FB menjadi perantara antara aku dan family, sedara mara, sahabat handai, kawan ofis, kawan sekolah, kawan universiti dan kawan yang tak kenal tapi kenal melalui FB. Sedara mara dan sahabat handai yg jauh terpisah akhirnya ketemu semula di dunia maya ini. Tak cukup dengan tengok gambar dan borak-borak sikit....pastu set date untuk berjumpa pulak. Itulah penangan FB. Aku mengakuinya......aku pun ada buat mcm tu. Jumpa boyfriend lama pun kat FB hehehe. Siap search nama aku tu hahahaha. Pastu say hi dan tanya khabar. Itu ajer dan taklah sampai berjumpa. Tengok dari jauh ajer...hehehe. Yelah dia pun dah kahwin dan beranak pinak. Siap tanya kenapa aku masih sendiri lagi. Ohhh...jawapan yang aku susah nak jawab. Sampaikan dia rasa jeles dengan life aku yg selalu busy dengan travel. Gitulah kan.

b) Apa yang aku tak suka pasal FB?
Status yang memualkan. Nak berloving dan bersayang-sayang dengan suami/isteri atau bf/gf masing-masing di FB bukanlah tempatnya. Geli wei....meluat pun ada. Aku pun pernah bercinta tapi aku tak pernah bermanja2 di FB. Nak manja luah kat FB....nak merajuk luah kat FB dan tengah bergaduh pun luah kat FB. Errrkkkkk.....aku meluat dan tak suka. So, this people yang berperangai begini di FB dan dorang adalah antara friend list aku...aku hanya mampu hide sahaja but i will not remove them. Aman damai status FB aku. Satu lagi ada lagi satu fesyen manusia yang asik nak maki hamun ajer kerjanya di FB.....errkkk so annoying....i dont like...sorry friends. Ada lagi ni.....ada juga orang yang suka amik gambar sendiri (syok sendiri) banyak2....pastu letak dalam album. Posing sisi tepi....sisi tengah...sisi senget...alahai udah2 ler tu. Mungkin anda rasa diri anda cantik...tetapi orang yg menengok tu kata " dia ni perasan cantik tp tak cantik pun sebenarnya!!!". Yang terakhir.....orang yang suka tulis status " lagi 2 minggu nak naik pelamin...sayang ok tak?"...."tunang saya kata muka saya mcm Fasha Sandha" - (padahal muka kampung).... "rindu dengan hubby tak sabar nak balik rumah"- (padahal duduk rumah tengok muka laki tiap hari).....itulah antara status yg aku rasa annoying giler....rasa mcm sampah pun ada....dan kita boleh nilai si empunya diri tu camana. Kalau aku dah kahwin sekalipun nanti...i won't do that. Yang baik semua show off kat orang tetapi nanti cerai berai pandai pulak sorokkan diri tak berFB berbulan-bulan. Yess.... it happen to one of my FB friend. Dulu bukan main loving couple kat FB...end up bercerai jugak. Itulah nasib manusia kan.


3. Twitter

Aku berjinak dalam dunia Twitter ni baru jer beberapa bulan. Rasanya awal tahun ni. Itupun selepas aku tengok ramai kawan2 rapat aku ada acct Twitter ni. First time rasa janggal sebab tak berapa nak faham. Lama2 aku dah boleh follow. Cumanya aku tak berapa minat sangat berbanding FB. Banyak keburukan daripada kebaikan. Itu pendapat aku lah. Mungkin orang lain dia lagi prefer Twitter.

a) Apa yg aku tak suka tentang Twitter
Disebabkan Twitter ini juga aku benci pada seseorang. Sehinggakan aku elegic tengok muka dia, nama dia dan segala2nya pasal orang ini. Semua orang tahu Twitter ini tempat untuk kita meluahkan segala apa yg kita rasa...nak marah ke...nak maki ke...nak manja ke....nak kutuk ke...nak sayang ke. Semua ada hak nak menulis apa sahaja tanpa mention nama. Tetapi kena ingat...salah tulis boleh menyebabkan orang salah faham dan salah tafsir. Orang yang suka memaki hamun dalam Twitter ni umpama orang tak sekolah mcm budak-budak yang kurang cerdik. Pastu samakan diri orang yang dikutuk tu dengan binatang najis dan drag berpanjang-panjangan tak henti-henti. Ishhhh......penyakit psiko orang macam ni. Itulah salah satu kelemahan Twitter yang aku perasan. Satu lagi....ada juga manusia yang suka jadi batu api di Twitter iaitu dengan forwardkan text pada orang yang dikutuk. Contohnya....si A tak suka artis ni. Dia siap kutuk2 pasal artis ni dalam Twitter. Datang pulak si B pi forward apa yg ditulis oleh si A kepada artis yang dikutuk. Ishhhh....tak baik berperangai mcm ni....childish sangat. Boleh mendatangkan kemarahan orang dan punca pergaduhan.

b) Adakah aku akan terus bertweet di masa akan datang?
Yes...tetapi hanya untuk mengetahui info pasal traffic, waktu solat dan selebriti yg aku suka. Selain daripada itu...aku hanya tampilkan diri sedikit-sedikit. Aku tak nak benda ni akan menjadi punca untuk aku nyahhhh orang lain dari hidup aku lagi. Banyak keburukan daripada kebaikan. My 2 cents comment :p.



-----------------------------------------------------------------


Oklah....itu sahaja sembang-sembang aku pasal social networking di abad ini. Apakah pula pendapat anda? Mungkin anda punya pendapat berbeza daripada aku. Its okay....aku tak kisah. Kita share-share pendapat dan pilihlah yang mana baik dan tinggalkan yg mana mendatangkan kemudaratan kepada diri anda.

4 comments:

Anum said...

sembang yang best
:)

Miss. Tina said...

Beb satu sembang yang ada isi bukan tin kosong....I loike.

Leez M. Saaid said...

Anum-

thanks anum. Sembang utk suka2. But still ada yg tak suka. I ok jerr.

Leez M. Saaid said...

Tina -

Thanks tina.
Tapi tina x semua org suka sembang2 i ni sbb i cakap terus terang. Siap ada yg meroyan dalam tweet. Eh..ada org terasa plak.