Ads

October 5, 2011

Day 1 - Penang Trip 2011 : Rumah Buzu & Open House Maz Daud


Wowww...makanan di atas nampak sedapkan? Bukan saja nampak sedap....tetapi memang rasanya sedap pun......(tetiba lapaq...oh no..no..no!!!)


Waduhhh blog dah lama tak update....barulah hari ni aku boleh bernafas dengan lancar. Lately ni aku busy tahap maksimum. Sampaikan nak pi makan pun tak dan. Seriuss dah turun 3 kg....huhuhu. Aku busy handle event Cabaran Sihat tu lah. Alhamdulillah launching ceremony dah lepas...great job Kevin bgtau...hehehehe. After this kena concentrate weekly activity plak....every Saturday kena kerja tau. Fitness, jungle trekking, futsal, amazing race, water rafting here i come.........


oh yea...lupa nak wish selamat datang kepada my new blog reader @ stalker yang berada di Brisbane, Skudai, Melaka dan Nilai. Alhamdulillah anda semua telah menaikkan lagi traffic blog ini ke angka yang sangat2 tidak ku jangka (walaupun dah seminggu x update blog). Alang2 korang dah masuk blog ni....sila2 lah click kat iklan2 tu yea. At least boleh jugak menambah2 kan lagi my ads revenue....boleh jugak tambah income nak pi jalan2 obersea...ahakssss. Kau mampu??


Tukar topikkk...jom kita citer pasal trip ke penang ni lagi. Masih lagi di hari pertama kami di sini. Lepas ajer solat Jumaat....kami meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya iaitu ke rumah Buzu yang juga my blogger friend. Dia bekerja di Kuala Kubu Baru, Selangor dan kebetulan juga Buzu balik kampung di Penang sebab nak uruskan persiapan weddingnya tak lama lagi. Rumah Buzu terletak di kawasan Gelugur. Nak harap aku tahu bab2 jalan di Penang....ohhh tidakkk. Sib baik ada orang Penang dan org Ganu dalam keta ni yang pandai jalan. Dah sampai di Gelugur tapi berpusing2 jugak kami nak cari rumah dia....tapi akhirnya sampai jugak...Alhamdulillah.


Nak tahu tak apa yang Buzu and family menjamu kami ketika tu? Jommmm tengok gambar makanan di bawah. Kami telah dijamu dengan nasi tomato dan lauk pauk yang sedap. Fuhhhh....makanan yang sangat sedappp...dimasak oleh tok Buzu.



Kaila - sedapppp aku suka....makanan tradisional org Penang


ayam masak tomato...pun sedap



dalca style Penang



daging (entah lupa masak apa)...hehehe



cuba tengok betapa banyaknya lauk pauk yang dijamu untk kami...Alhamdulillah terima kasih tuan rumah....masakan yang sangat sedap



kalau dah namanya blogger.....snap pic makanan adalah wajib sekali



kami para tetamu.....bersedia untuk santap.....



buzu (kanan) dan tunangnya Zul....darah manis dah nak kawin tak lama lagi...



chombi Penang pun nak makan naaa....



masa ni aku masih kenyang lagi.....tapi kena jamah jugak sebab makanannya semua sedap2 belaka







Lebih kurang pukul 4 petang kami pun beransur dari rumah Buzu. Destinasi seterusnya ialah ke Permatang Pauh pulak....balik ke seberang semula. Tetapi sebelum tu, Zaharah dan Norma naik kereta lain untuk ke tempat lain atas urusan lain juga. So, aku dan dua orang jejaka tadi tu ajer bergerak ke seberang.


Singgah solat Asar di masjid dulu. Actually aku tak kenal tuan rumah yang kami nak pi beraya open house ni. Ianya adalah jemputan teman kepada Azim. Ok.....jomm kita pergi....apa salahnya untuk meramaikan lagi kawan-kawan baru.....betul tak? Perut ku sangat kenyang ketika ini......cuba korang fikir camana nak sumbat lagi tu...heheheh. Jom kita tengok makanan yang dijamu untuk kami.




Nasi tomato lagi....heheheh. Rupanya orang Utara memang suka masak nasi tomato kan...baru ku tau!!!! Selain tu...ada laksa, rendang, nasi impit, lemang, kueh mueh dan buah2an. Banyak sungguh makanannya....alhamdulillah rezeki kami.




selain tu ada juga tetamu lain. Kalau tengah lapar memang best boleh rasa semuanya..tetapi aku cuma merasa laksa Penang sahaja.....boleh caya? Percayalah.....




yang di tengah-tengah tu tuan rumah, Maz Daud. Nice knowing you!! Maaf Maz....Kak Leez cuma merasa laksa ajer...sebab dah terlalu kenyang. Rugi...rugi...tak merasa yang lain..huhhhh.



tengah sakan kami berborak-borak.....tetiba sampai seorang lagi teman blogger yg dah lama pencen.. Nikli (baju purple) and family. Dia ni pun kebetulan balik kg di Penang.....dia kerja di Miri. Wahhhh......bertambah meriah kami di sini.



Nikli and wife, Yus. Sedondon gitiewwww




Nikli and family, Maz, Azim.......best jumpa korang semua. Muahh...muahhh.



Mesti korang semua perasan tak.....aktiviti aku di hari pertama di Penang asik makannnnn ajer. Huhuhuhu...tu baru sikit hokay. Tunggu ada lagi lepas ni....kalau korang baca apa yg kami buat pas ni....boleh terus pengsan. Sebabnya....kami akan makannnnn...makannnnn dan makannnnn. Yelah.....aku ni ada ramai kawan-kawan di Penang...so di kesempatan ini apa salahnya kunjung-mengujungi mereka...bukan selalu kan. Kebetulan pulak ketika ini masih lagi musim raya bulan Syawal.....jemputan beraya tak putus-putus.


Alhamdulillah bila kita ingat kawan-kawan....Insya Allah mereka akan ingat kita balik. Best jugak jadi blogger ni.....dapat kenal ramai kenalan dari merata negeri. Insya Allah bila kita berbuat baik dengan orang....orang akan ingat dan kenang kita sampai bila2. Aku juga takkan lupa kawan-kawan semua.




p/s - Peringatan aku untuk orang itu. Perangai aku satu ajer....bila orang berbuat baik dengan aku....aku akan balas berganda2 baik pada orang tu. Tapi jangan lah aniaya dan menipu aku......aku susah utk lupa sampai bila2. Aku boleh maafkan tapi aku tak boleh lupa.....itulah kelemahan manusia. Ingat yea...doa-doa orang teraniaya akan dimakbulkan. Tunggu ajer pembalasan Allah. Mungkin kena pada diri kau sendiri atau terkena pada anak-anak kau. Anak-anak yang bijak macamana tahap tertinggi sekalipun...kalau dah kurang didikan kasih sayang dan adap budi bahasa disebabkan kepincangan keluarga.....tetap nampak BIADAP!!





4 comments:

Unknown said...

Leez buli buat program jalan² sambil makan nih.....mesti meletops kan...hehehe. Anyway miss you la dear bila kah masanya buli bersua or jalan²/trip kat mana amacam ok ?

Leez M. Saaid said...

Tina -

blog i mmg meriah dgn makanan...sajer nak bg semuaorg meleleh2 air liur hehehe.

Jomlah jumpa....tapi sunday ajer i free....hari lain busyyyyy!!!!

@xiM said...

oh yea...lupa nak wish selamat datang kepada my new blog reader @ stalker yang berada di Brisbane, Skudai, Melaka dan Nilai. Alhamdulillah anda semua telah menaikkan lagi traffic blog ini ke angka yang sangat2 tidak ku jangka (walaupun dah seminggu x update blog). Alang2 korang dah masuk blog ni....sila2 lah click kat iklan2 tu yea. At least boleh jugak menambah2 kan lagi my ads revenue....boleh jugak tambah income nak pi jalan2 obersea...ahakssss. Kau mampu??


MAMPU UOLSSSSS!!!!

yana2605 said...

salam..sy silent reader you..tp tak pernah comment..but nak tnya mcm mana kenal maz daud tue ya??coz kak mas is my cousin..