Ads

October 11, 2011

Day 2 - Penang Trip 2011 : Pasemboq Padang Kota Lama & Ceramah Ustaz Kazim







Kita bersambung lagi...lagi cepat habis lagi baguih. Sebab aku mcm dah bosan nak menaip citer kat Penang ni...banyak sangat dan tak habis2..heheheh. Pasni ada lagi 3 entry nak habis....ya Ampunnn.


Dari Bukit Bendera tu kami bergerak pula ke Padang Kota Lama. Mesti korang tau apa yang terkenal kat sana kan. Yeaahaaaa jom kita pekena Pasemboq pulak. Selain nasi kandaq....kalau pi Penang mesti jugak nak pekena Pasemboq. Memang di Padang Kota Lama inilah yang paling terkenal dengan Pasemboq. Ada gak yg rekemen makan kat tempat lain. Tapi sajer jer nak merasa kemeriahan di sini.


Aku memang tak tau yang mana paling sedap. Tapi menurut Azim , kat Gani Pasemboq ni paling sedap takat ini. So, belasah ajer lah. Biasalah bila dah terkenal...harga pun depa bantai kerat kepala orang. Lagi pulak yang beli ni orang KL...hmmmm paham2 ajerlah.



aku dn Zaharah tengah duk memilih mana yang berkenan di hati


fuhhhh....tu diaaa. Banyak yang anda pilih...makan banyaklah yg anda kena bayaq. So, berpada2 semasa memilih.

Sotong kangkung ni kat sebelah Gani Pasemboq ajer


orang boleh tahan ramai ketika ini...maklumlah cuti panjang kan


Sotong kangkung pilihan Azuan...ntah tak tau berapa harganya


Pasemboq ini berharga RM30.....tu diaaa!!!! Takpalah sesekali.....aku belanja yang ini. Yess...rasanya memang sedap.


ini pulak Char Kueh Tuew...harganya RM8. Tengoklah udang tu......besaq naaa


wahhh....tengok dorang punya ayaq nyioq....!!!


masa ni aku duk menunggu lai chi kang yg tak sampai2....terus aku cancel!!!. Minum ayaq mineral lagi baguihhhh.


overall semuanya sedap...oklah walaupn harganya mahal sikit.


sangat berbaloi2.....licin selicinnya.....alhamdulillah tidak membazir


bestnya tempat ni...ia terletak di tepi laut...angin bertiup2 sepoi2 bahasa....i like!!!!


perut pun dah kenyang...tengok tu si Norma sampaikan nak tertumbang. Hang kenyang sangat kahhh???? ahakss





Dari Padang Kota Lama kami bergerak pula ke Bukit Jambul. Tujuannya ialah untuk solat maghrib di sini dan selepas itu nak mendengar syarahan agama daripada Ustaz Kazim Elyas Al-Hafiz. Sesapa yg biasa dengar ceramah ustaz ni kat youtube mesti kenai siapa dia.


Kat KL pun kami tak pernah jumpa dia personally dan mendengar ceramahnya in live. Tetapi rezeki kami pulak dapat mendengar ceramah agamanya di Penang. Ceramah ini dilakukan di Surau Raudhotul Ulum yang terletak di Bukit Jambul. Nasib baik sempat sampai pada waktunya dan just on time dapat solat maghrib berjemaah di sini. Lepas solat...maka ceramah pun bermula.


Ramai sungguh yang hadir mendengar ceramah ustaz ini. Bagus jugak percutian aku di Penang ni kan...sambil kita menziarah teman-teman di bulan Syawal, tidak lupa juga kita luangkan masa dengan mendengar ilmu-ilmu akhirat di majlis agama. Serba sedikit bertambahlah pengetahuan agama kita. Syukur Alhamdulillah.




Ustaz Kazim ketika memberi ceramah agama


ramai yang hadir mendengar ceramah agama ini sampaikan kat belakang nun sana pun penuh. Alhamdulillah


rupanya Ustaz Kazim baru pulih dari sakit.... dah 3 bulan dia terlantar sakit.


Imam Muda Azim mengambil peluang bergambar dengan Ustaz Kazim


Ceramah ini habis dalam jam 10.30 malam lebih kurang. Ada juga disediakan makanan untuk para tetamu yang hadir. Tapi kami tak amik pun sebab rushing nak ke Batu Feringgi selepas tu. Niat di hati nak jalan-jalan di Nite Market Batu Feringgi.......tungguuuuuuuuuuuu next entry sama ada kami sempat gi atau tidak. Huhuhuhu.




p/s - tetiba rasa nak terbang ke London. Letih lah kerja....rasa macam nak berehat kat sana. I need break!!!!. Pepatah Melayu hari ini - Sayangilah orang yg menghargai kasih sayang kita dan pedulikan orang yang menganiayai hati budi kita. Jangan lupa kasi terajang ala-ala Bruce Lee...dushhhhhhh!!!!!





10 comments:

Alin Marlini said...

seumur hidup tak penah makan pasemboq...kenapa mahal sangat kak leez?

Yan said...

YA ALLAHHHH..best nya Leez..

Mana tau nanti kalau dapat ikut Hubby lagi outstation, boleh lah akak ajak dia ke sini..

Muna said...

kak leez nk g london? wah best nak ikut...hehehe

@xiM said...

haah la kan..dah bosan ni buat entry penang..saya pun tak abes abes lagi..hahahaaa..

malam ni jugak nak abiskan!!!

Leez M. Saaid said...

Alin -

laaaa tak pernah makan ke? Sedap tau.
Ntah lah kenapa mahal....sbb tu area pelancong kot.

Leez M. Saaid said...

Kak yan-

hari tu akak gi Penang tak pi merasa ke?
Kena merasa jugak kak...baru lengkap hehehe

Leez M. Saaid said...

Muna -

tu angan2 ajer....
Jgn terkejut tetiba akak dah sampai sana...hehehe

Leez M. Saaid said...

axim -


aduyaiii...dah naik termuntah melihat gambar2 penang ni...sebab terlalu byk sangat...hehehe
ada 2 entry lagi nak habiss...

Miss. Tina said...

Best kan sekali sekala dapat dengar ceramah agama, Tina pon dah lama x pegi program² sebegitu....anyway makanan tu mmg meletop's bikin gugur air liur gua...

Leez M. Saaid said...

tina -

yes best...byk ilmu agama yg kita dapat.
makanan tu sajer bg korang meleleh2 air liur hahahaha