Ads

April 6, 2011

UK Trip : Edinburgh Here I Come




Hari kedua aku di England pada hari Khamis. Kawan aku kerja hari tu...and so aku melepak ajer kat rumah. Cukup tidur dan cukup rehat.....alhamdulillah sampai sana aku tidak berapa jetlag. Petang keluar gi supermarket Morrisons untuk membeli makanan bekalan kami esok. Esok? Ada apa yea??? Haah....ni yg aku nak citer. After membeli belah then, aku pi cari warm jacket di TK Maxx....hmmm tidak menepati citarasa langsung. Pi cari kat kedai lain plak....happy sgt coz fesyen ini menepati citarasaku. Sempat rembat 2 helai....ngeh3.

Hari Jumaat jam 2.30 pagi kami bertiga bersama seorang teman berbangsa Turki, Denniz bertolak ke Edinburgh, Scotland dengan menaiki kereta. Malam sebelum dah tidur awal supaya senang untuk bangun awal pagi. Sengaja kami memilih untuk bertolak di awal pagi supaya cepat sampai ke Edinburgh. Perjalanan ke Edin mengambil masa 6 jam. Alhamdulillah perjalanan selamat dan tiada apa-apa masalah. Jalan pun ikut highway...so takda lah risau sangat.

Sebelum tu aku dah check internet untuk mengetahui keadaan cuaca di sana. Ohh goshhh.... snowing kat sana. Memang kebetulan time aku datang snowing plak kan padahal dah nak spring season masa ni. Excited sebenarnya coz aku tidak pernah merasai snow yg betul-betul turun depan mata. Snow yg dah ready depan mata aku dah rasa ketika bercuti di Swiss 2 years ago. Syukur sangat termakbul impianku. Tapikannnn....ada orang tu yg memandu kereta ini....dia tak suka snow sebab susah nak drive dia kata. Hehehehe....tapi u kena kesian kat org KL yg jakun tengok snow tau...hik hik hik !!!!

masa ni dah terang sedikit...wah dah nampak snow skit di atas gunung tu wahhh dari jauh dah nampak sign board ini.... it's snowing and freezing yea kawan-kawan......aku dah menjerit dalam kereta masa ni hehehe. sign board menuju ke Edinburgh

tadaaaaaa...nampak dah snow




aku siap turunkan cermin kereta to snap this moment....siap kena marah lagi......sejuk lahhhh!!!!!!!..heheheh


berdasarkan pada temperature yg tertera pada kereta....ketika ini 1C....sejuk mak tau!!!!!


putih diselaputi salji kiri dan kanan....best !!!!




My friend kata nak stop jap coz dia penat drive dalam keadaan jalanraya licin. Yea memang kena hati-hati drive coz jalanraya sangat licin. Jalanraya ketika ini juga dipenuhi dengan snow. Tinggal satu lane sahaja. So we stopped for a while kat services (R & R). Actually aku excited jugak coz masa ni nak ambil peluang mengambil gambar and posing.


Kali ini Denniz kawan Turki kami tu menjadi mangsaku untuk mengambil gambar-gambar aku. My friend tu kata dia penat dan tak larat. Denniz geleng kepal tengok aku......hati dia mesti terdetik minah ni suka berposing rupanya hahahaha.




welcome break..... minum coffee and pi toilet jap


nak isi minyak pun boleh....nampak Shell kat hujung tu


tengok kereta ni dah ditutupi dengan snow


sejuk gilos masa ni.....

maaf yea..ahkak berposing sat


tu diaaa..... gunung belakang aku tu penuh dengan salji. Untuk pengetahun semua perjalanan ke Edinburgh memang dikelilingi oleh gunung-gunung. This is highland area.


entah kat keta sapa aku berposing ni.....ahakssss




Kami menyambung lagi perjalanan......snow turun makin lebat dan lebat. My friend terpaksa bawa perlahan-lahan dengan penuh berhati-hati. Mulut aku tidak berhenti memesan dia supaya memandu dengan perlahan-lahan. Jalanraya sangat licin.


Masa ni dah nak sampai bandar Edinburgh....kena melalui jalan kampung country side. Sangat cantik....boleh nampak ladang biri-biri. Rumah-rumah kampung tepi jalan ditutupi dengan salji. Aku siap pesan kat kawan aku tu suruh berhenti jap coz aku nak ambik gambar. Hmmmm...dia kata jangan mengada-ngada basah nanti. Muncung aku dah ke depan masa ni. Tak sporting langsung :(


Sampai ajer bandar Edinburgh.....tetiba terang benderang dan tidak ada setitik snow pun. Aikkkkk so miracle dan pelik. Aduyaiiiii...aku bengang sangat coz tak dapat posing dgn pokok2 yg dah jadi putih tu dan rumah2 yg dah jadi putih tu. Sedihnyaaaaaaa...


Nanti aku sambung lagi....apa terjadi seterusnyaa....sajer nak bagi suspen hehehehe !!!!!



memandu dalam keadaan snow turun ketika ini....di tepi-tepi celah kampung!!!!







9 comments:

kasihredha said...

siapakah gerangan kawan yg memandu itu...kenapa tak de gambar kawan & org Turkey itu...hihi
Syok tengok pics Leez...
akak pernah ke sini thn 1992 waktu mengandung anak ke 2...yg tak bestnya asyik nak wek wek (vomite) saja.

@xiM said...

style lah!!

:)

Azian Elias said...

wow!! freezing ye.. sure kaku kaki akak ni Leez..

!eNa PnG said...

alahai.. tgk snow lg kan...

Leez M. Saaid said...

kak hanim -

hehehe...syg dah terangkan siapa dia dalam entry endin castle. Teman baik ajer.

yelah kak...time mengendung mmg tak selesakan. Takpaa...boleh repeat lagi ahaksss.

Leez M. Saaid said...

axim -

apa yg style nya???

Leez M. Saaid said...

kak yan -

mmg feezing giler kak...sejuk melampau. Siba baik pakai baju2 berlapis2. Kaki ok lagi...cuma tangan ajer yg tak tahan. Nak press button camera pun jadi beku.

Leez M. Saaid said...

iena -

mmg best tgk snow tapi sejukkkksss.

ShimaRasedi said...

Akak ni comeyyyylaaaa