Ads

April 8, 2011

UK Trip : Edinburgh Castle Part 2



Bersambung lagi penjelajahan aku ke Edinburgh Castle Part 2. Kali ini aku banyak meletakkan gambar-gambar ajer. Cuba u all lihat pada senibina castle ini. Just imagine bagaimana ia dibina pada zaman penjajahan dahulu. Yang pastinya ia masih berdiri teguh dan utuh di puncak ini.

Permandangan dari atas memang cantik sangat. Boleh melihat bandar Edinburgh tersergam indah. Aku tak tau rupanya bandar Endinburgh ni ada new town and old town. Yang mana satu new and old aku pun tak tau hehehe. Dalam kereta aku jadi passenger ajer. Passenger yg tak lekang dengan camera di tangan. Ngeh3.

peta new town

jgn marah hahh...aksi terlebih gediks

merenung jauh.... dalam kepala ni macam-macam yg aku fikir. Senyuman di bibir ini tak semestinya hati ini berbunga gembira. Keresahanku ketika ini hanya Allah yg tahu.

besarnya meriam ni..


inilah Denniz orang Turki yg sama-sama joint kami. Denniz yang paling rajin snap gambar aku. . Pic kawan aku yg stay UK tu maaf tak boleh letak atas permintaan dia.





Scottish National War Memorial






suka sangat tengok castle ini...cantikss







Semasa kami menjelajahi di dalam castle ini, kami mengembil kesempatan menjejaki Prisons of War. This exhibition focuses on prisoners of war held at the castle during the 18th and early 19th century. Over the centuries, the castle was used to hold state prisoners, and sometimes to put them to death. In medieval times, common criminals were thrown into dungeons beneath the castle.


- Prisoners brought here in later years include enemy soldiers and sailors, pirates, traitors and women accused of witchcraft. Public executions – by hanging, beheading or burning – were held on Castle Hill, now the Esplanade, during the 16th century.

- In the 17th century, when the Covenanting movement seriously threatened royal authority, the castle became infamous as a place where torture was practised.

- Foreign prisoners of war were brought to the castle at various times. French, Dutch, Spanish, Irish, Italian, Danish, Polish and American troops were held here during the Seven Years War (1756–63), the Napoleonic Wars (1803–15) and the American War of Independence (1775–83).

- Some of these prisoners were very creative. The Prisons of War exhibition includes artefacts they produced, from a detailed scale model of a warship to forged banknotes.





seram gak nak masuk dalam Prisons of War


ada moment yg memeranjatkan aku ketika ini. Semasa aku mendekati tempat ini betul-betul di tepi buaian tu tetiba aku terdengar orang berdengkur. Terus aku melompat ketakutan. Ghopanya depa pasang speaker kat tepi tu menunjukkan suasana prisoner ini tidur ketika zaman tersebut. Kusssss semangat.....terbahak-bahak aku dketawakan. Hahahaha!!



seram tgk tempat ini



keadaan prison ketika itu



bilik di dalam penjara ini ..... utk prisoners yg mempunyai kesalahan yg berbeza


seram dan geli pun ada...keadaan bilik mandi dorang


take break for a while.....sejuk sangat kat luar...kami pi minum coffee...mengancam tengok cakes tu tapi manis sangatlah cakes depa ni. Lapar dah perut coz dari pagi kami duk jamah chips, coklat and biscuits ajer. Aku ada buatkan sandwich dari rumah...tapi plan nak makan kat hotel nanti.






Habis dahhhhh. Sekian cerita tentang Edinburgh Castle. Next entry aku nak cerita tentang tunjukkan building yang cantik-cantik di bandar Edinburgh.






8 comments:

kasihredha said...

castle di Edinburgh memang cantik...rasa macam dalam filem kan :)

xplorer said...

mmg cantik tempat ni

!eNa PnG said...

kak leez....



castle tue macam kat melaka pon ada...

Nadja said...

kak leez,
cantik kan edinburgh? mmg rasa nak tinggal je dalam castle tu; ala2 mcm nak jadi princess lah pulak..

Leez M. Saaid said...

kak hanim -

yea kak..memang cantik sgt. terpegun camana org zaman dulu leh bina castle ni.

Leez M. Saaid said...

xplorer -

yes...mmg cantik banget!!!

Leez M. Saaid said...

iena -

macam kat melaka?? hehehe...jauh bebenor rasanya.. :p

Leez M. Saaid said...

Nadja -

yes cantik...akak suka edin. Nak stay kat castle tu??....ishhh takut ahhh...mcm seram pun ada heheheh.