Ads

July 14, 2009

Jawa Wedding Concept



Next weekend i'll be going to Ipoh to attend wedding ceremony of my cousin, Shafik. Ingat tak masa i pergi bershopping ke Jakarta bulan March yang lepas? Hah...kami pergi mencari baju pengantin Jawa untuk si Shafik dan pasangannya. Complete sepasang pakaian baju pengantin lelaki dan kebaya untuk perempuan. Siap ada belongkon dan samping Jawa untuk pengantin lelaki. Selalunya kita lihat pengantin lelaki akan memakai kain Jawa dan baju. Tetapi kali ini kain jawa itu akan dijadikan samping labuh persis samping Mawi masa dia kahwin dulu. Kita cuba buat kelainan sedikit.

Untuk family kami yang perempuan semua memakai kain batik Jawa dan family belah my auntie anak-beranak akan memakai baju Melayu dipadankan dengan samping batik Jawa dan belongkon. Tak sabar nak tengok nanti. Sure meriah. Al-maklum family sebelah my mum memang ada keturunan Jawa dan memang padan sangatlah. Bajuku pula sanggup tempah khas di Jakarta untuk majlis perkahwinan ini. Wedding of the year gitu.

Di bawah ini ada beberapa foto pakaian pengantin Jawa yang boleh diambil idea serba sedikit apabila merias pengantin nanti. Shafik, this is for you. Hang print gambar-gambar ini and bagi kat mak andam tu.


pakaian pengantin Jawa Sunda

pakaian pengantin Jawa Solo



pakaian pengantin Jawa bertudung





No comments: