Ads

February 16, 2011

Day 2 - Surabaya Trip : Ole-Ole Batu & Kota Surabaya


Awal pagi kami dah bersedia untuk check-out. Dah janji dengan Pak Marji kami nak bertolak jam 8.00 pagi. So, sebelum tu gi breakfast dulu di cafe yg kami lepak malam tadi. Makanan yang disediakan so-so ajer. Ada yang aku tak boleh nak masuk..hehehe. Dorang ni pagi-pagi dah makan nasi berlauk. Pulak tu bukan semua lauk dorang aku boleh masuk tekak. So, aku just amik nasi goreng makan dengan keropok, bubur nasi dan cereal ajer. Cukuplah untuk alas perut waktu pagi ni. Kami nak berjalan jauh pulang ke Surabaya pulak.

Sebelum balik sempat lagi tu nak berposing sana sini. What i can say about this place was fantastic and sangat nyaman untuk beristirehat. Very highly recommended.
lobi hotel sebelum kami check-out

cafe tempat kami breakfast


pelbagai juadah disediakan yg aku tak boleh nak masuk ke tekak..hehehe


pagi buta dah makan nasi putih berlauk..hehehe








pagi-pagi baru perasan tempat ini ada swimming pool..hehehe...malam tadi masa lepak tak perasan plak..gelap kannn







suka aku tengok bunga-bungaan besar tu...unik gitu





bersiap sedia untuk berangkat pulang ke Surabaya pulak





Hari semalamnya aku dah pesan dengan Pak Marji yang kami nak beli ole-ole makanan dari Kota Batu ini sebelum pulang ke Surabaya. Di sepanjang jalan di sini memang banyak kedai jualan ole-ole dari Batu. Buah-buahan segar pun banyak dijual. Pak Marji berhenti di kedai Harum Manis Oleh-oleh Paling Enak.

Sekali bila masuk...waduhhhhh aku suka banget dehhh. Banyak betul jualan makanan oleh-olehnya. Ada pelbagai jenis keropok yang diperbuat daripada buah-buahan yang ditanam di daerah ini. Boleh dikatakan semua aku rasa.....tapi yang aku beli hanyalah kerepek tempe yg sangat sedappppppppppppppp, kerepek epal dan pisang salai yg terkenal dari daerah Bandung tu. My mum memang suka banget pisang salai tu...so aku beli 2 bungkus ajer...hehehe. Keropok udang yg mentah pun aku beli. Paling banyak yang aku beli ialah kerepek tempe itiewwwww. Puashatilah gi kedai ni. Terima kasih Pak Marji.


tengok tu penuh satu bakul hehehehe








kerepek tempe yg sgt sedapppp itu......

kerepek nenas


kerepek nenas.....kau ada?


pernah dgr tak org buat kerepek epal....hehehehe


kerepek salak.....kreatif betul dorang ni kannnnn


kerepek pisang...dah biasa


kerepek belimbing...kau ada?



kerepek pumpkin.....heheheh kau ada ke???


kerepek kelengkeng...mcm lucah plak bunyi nya..hehehehe


kerepek melon....pelik kannn???


pernah dgr org buat dodol epal ?...hehehehe


kerepek bayam dah biasa ada kt sini....




Alhamdulillah dah sampai Surabaya setelah perjalanan selama 3 jam dari Kota Batu. Korang tau tak sejarah mengenai Surabaya. Jom aku citer sikit.

Surabaya merupakan ibukota bagi daerah Jawa Timur di Indonesia ni. Merupakan kota kedua terbesar di Indonesia selepas Jakarta. Penduduknya mencapai 3 juta manusia. Merupakan pusat perdagangan, bisnes, industri, pendidikan di Indonesia Timur ini. Sangat terkenal sebagai Kota Pahlawan kerana sejarahnya perjuangan merebut kemerdekaan bangsa Indonesia dari penjajah. Perkataan Surabaya kononnya berasal dari cerita mitos pertempuran antara ikan yu (Sura) dan buaya (baya) dan akhirnya menjadi Surabaya. Gitulahhhh.

Aku dah study sikit apa yg menarik di sini. So, aku mintak Pak Marji bawakan kami ke tempat replika pertempuran ikan yu dan buaya ini. Sajer nak ambil gambar di sini sebagai kenangan. Rupanya tempat ini bersebelahan dengan Kebun Binatang Surabaya (Zoo). Tapi kami tak masuk pun sebab kesuntukan masa ketika ini. Banyak lagi tempat lain kami nak pergi.


ini dia replika pertempuran ikan yu dan buaya tu.....kononnya hanyalah mitos





welcome to Kebun Binatang Surabaya




Then, setelah puas posing sana sini, kami ke destinasi seterusnya. Di mana???...Tunggu next entry ok!!!! ~~~~~~~





2 comments:

@xiM said...

Dalam banyak banyak kat atas sangat berkenan dengan kerepek tempe tu!!

thanks bagi FM baru baru ni kak leez..

kasihredha said...

Leez dari penginapan tu nampak gunung semeru(??? kalau tak salah...dah lupa nama gunung tu)...berasap2. Dari kolam renang tu pun boleh nampak.