Ads

October 18, 2014

10 Randoms Facts About Me When I am Travelling


Salam semua.
Nak share dengan pembaca semua 10 perkara yang berkaitan dengan aku semasa travel. Banyak tu 10 perkara hehehe....puas jugak aku berpikir apa benda nak tulis. Tak sapa yang tag aku....tapi aku nak juga buat hehe. Best pulak bila tengok kawan2 blogger travel ni tulis berkenaan diri mereka. So, aku nak gak share mengenai diri aku sendiri. Kenapa yang dah lama mengikuti blog ini mesti dah dapat notice apa benda yang aku suka dan tidak suka ketika travel. Jom kita tengok...

1. Travel Partner
Perkara pertama yang aku perlu buat sebelum decide nak pergi ke sesuatu negera ialah aku pastikan dah jumpa siapa travel partner aku atau siapa yang nak ikut aku travel. Ni citer sebelum kahwin yea. Sekarang bila dah kahwin aku tak pening dah nak cari travel partner...suami sendiri ada cukuplah hehehe. Dulu aku dont mind.....kalau pergi travel berdua pun dah okay...more than enough. Actually the best number of travel buddy is four only...just nice. Kalau lagi ramai...lagi pening dan lagi macam2 kerenah. Kalau yang banyak sangat songeh dan tidak boleh bertolak ansur....forget it. Nak jadi traveller ni kena jadi hati kering dan tak mudah sentap. Kalau cepat sgt nak sentap.....aku boh layan. Yelah kita ni nak berjalan dengan dia bukan sehari dua....mungkin lebih dari seminggu. Asik nak layan sentap dia ajer....sorrylah sekali ajer jadi travel partner aku. Sepanjang aku travel bertahun2 di pelbagai jenis negara ni...dah bermacam jenis manusia aku jumpa...i mean sebagai my travel buddy. Kalau korang tengok aku berjalan dengan orang yg sama ajer....tu makannya aku boleh get along dengan orang tu. Tapikan....bila berjalan dengan suami sendiri lagi best sebenarnya. Aku boleh bergaya vogue dengan sling bag tanpa bawa apa2 beg lain sebabnya semua semuanya laki sendiri yang tukang bawa hehehe. Camera bagak tu pun laki sendiri yang tukang bawa ke hulu hilir. Aku just posing cantik ajer hahahaha. Alhamdulillah suamiku amat memahami perangai isterinya ni.


 kenangan di Ho Chi Minh

 kenangan menaiki train ke Hadyai dan Krabi

rombongan cik kiah ke Sydney dan New Zealand



2. Itinerary
Selepas dah jumpa siapa travel partner, then barulah aku decide nak pergi mana. Ataupun lepas dah decide nak pergi mana, then baru cari travel partner. Mana2 pun boleh. Then, kami akan buka kalendar untuk menetapkan tarikh travel. Masing2 akan buat homework mencari flight mana yg memberi tawaran tambang harga murah. Selalunya kami naik AA utk save budget. Kalau naik MAS selalunya perjalanan yang jauh. Masing2 akan booking flight ticket sendiri setelah decide tarikh yang akan pergi.

Hotel kami akan booking kemudian sama ada melalui pencarian di Booking,com atau Agoda.com atau expedia.com.my. Yang mana paling murah...kami akan booking awal. Kalau gi Europe selalunya kami akan booking directly dengan hotel berkenaan.

Kemudian barulah kami memulakan tugasan membuat itinerary sepanjang berada di negara berkenaan. Selalunya aku yg akan jadi ketua rombongan cik kiah. Aku akan tetapkan mana2 tempat nak pergi. Camana aku dapatkan info?
1) Melalui pembacaan di blog travel kawan2
2) melihat pada itinerary travel agent
3) tanya kawan2 yang dah pernah pergi ke negara tersebut
4) tengok gambar kawan2 yang pernah pergi
5) search info tourism dari website berkenaan negara tersebut
6) Cari info di Forum Cari

Setelah siap...aku akan print dan forward itinerary tu pada kawan2 travel yg akan join trip ini. Then aku print dan simpan dalam my sling bag sebagai reference. Aku memang bukan jenis yang tulis nota setiap kali travel. Aku selalunya akan mengingati setiap fakta sesuatu tempat melalui gambar yang aku snap. Tak pun aku google di internet. Itulah cara aku menulis blog untuk ingat sesuatu tempat. Aku rujuk pada itinerary sesuatu tempat dan rujuk pada gambar yg disnap. Selalunya sebelum travel...aku dah study pada tempat tu.

Setakat ini aku pergi travel memang free and easy pergi sendiri. Buat itinerary sendiri dan redah sendiri. Tapi ikut travel agent pula baru 2-3 kali jugak...masa aku gi Beijing, Turkey dan Padang. 


kenangan ikut tour agent bercuti ke Turkey

semasa kami memilih hotel di NZ


semasa kami melihat harga flight ticket ke NZ


3. Benda Wajib Bawa
Dibawah ini ialah senarai benda yang aku wajib bawa setiap kali travel.
1) Selipar jepun - utk mudah gi toilet dan ambil air sembahyang
2) Spek Hitam
3) 2 pasang kasut  (jika ke negara sejuk)
4) 7 pasang stokin (jika ke negara sejuk)
5) Kompas solat, telekung & sejadah kecil
6) Toiletiries sendiri - tak suka guna hotel punya
7) Ubat-ubatan - antibiotik, ponstan, ubat batuk, panadol
8) 4 jenis bag (bagasi besar, kecil (hand carry), xtra beg lipat dan sling bag)
9) Serkup kepala (jika ke negara sejuk)
10) Glove (Jika ke negara sejuk)


 masa ni tengah pilih glove utk dibawa ke Korea

barang2 yang aku bawa ke NZ....segala benda ada dalam bagasi tu



4. Pakaian
Ini ialah perkara paling penting aku titik beratkan setiap kali travel. Aku ni jenis pelik berbanding traveller lain. Ada traveller jenis tak kisah pasal pakaian. Tapi aku ni jenis sangat kisah pasal pakaian. Aku ni suka ambil gambar dan bergaya ...so berpakaian baru tu wajib bagi aku setiap kali travel. Aku tak suka repeat pakaian yang sama setiap kali travel. Kalau dah pakai pakaian tu sebelum ni....aku takkan repeat lagi. Kalau repeat pun...aku cuba mix and match dengan benda lain...so orang takkan perasan hehehe.

Orang lain beli baju bila sampai kat negara orang tapi aku pulak jenis beli baju kat negara sendiri dulu sebelum terbang. Sebelum fly...dah siap beli baju baru hehehe. Sebagai contoh kalau ke negara sejuk...aku akan cuba beli jacket yg baru at least 2 pasang sebelum fly walaupun dalam wardrobe masih ada lagi baju sejuk yg belum pakai atau dah pernah pakai. Sebab tu aku ni jenis pelik berbanding traveller lain. Satu lagi aku suka beli winter jacket di Europe...sebab kat sana banyak size aku....pulak tu sangat murah dan cantik2 belaka. Fesyen kat sana pun pelik2 dan jarang kita jumpa di negara sendiri.

pakaian aku semasa di Bali

 sempoi ajer semasa bercuti di Paris

 bergaya sakan semasa bercuti di Turkey

 pakaian sejuk semasa di Scotland...baju ni beli di London

beli winter jacket ni di KL sebelum terbang ke NZ


5. Aktiviti Dalam Flight
Kalau aku akan terbang ke negara yang jauh, aku pastikan tak tidur sebelum tu. Sebab sebaik masuk dalam flight aku akan senang terlena sebab mengantuk. Kalau aku segar bugar...jangan harap nak terlena...terkebil2 mata paksa tidur. Kalau naik AA pulak...aku akan pastikan membaca buku travel keluaran AA tu sebelum fly. Sebab aku jenis susah nak membaca ketika berada dalam flight...mudah pening. Kalau perjalanan yang singkat aku jarang sangat tidur dalam flight.....aku biasanya berborak ajer dengan teman disebelah. Sangat jarang order makanan jika naik AA...sebabnya aku pastikan perut kenyang sebelum naik flight. Sudah siap kenyangkan perut di airport atau di rumah.

menu dlm flight MAS...sedap A+++...lepas mkn sambung zzzzzz

6. Hotel
Ciri-ciri hotel yang aku akan stay setiap kali di negara orang.
1) jika ke europe country biasanya aku booking directly thru hotel
2) kalau dalam negara pulak, aku booking melalui booking.com atau agoda atau expedia.com.my. Then akan compare harga yg paling murah dan berpatutan
3) aku ni tak selesa kalau berada di tempat yg panas. So aircond dalam hotel mesti tip top. Sebab tu aku suka travel musim sejuk tak pyh susah2 pikir pasal aircond.
4) aku jenis tak kisah hotel berapa bintang tapi yang pasti mesti ada tilam yg selesa dan bilik air yang bersih dan juga twin sharing room. Kalau duduk dorm ramai2 hmmmm aku kurang selesa sebab tak sanggup nak tunggu bilik air ambik nombor. Satu lagi kalau nak suruh aku tidur  kat atas bangku station keretapi.....oh tidakkk. Mak tak sanggup nak!!!
5) Wifi tu adalah kewajipan kalau aku nak stay mana2 hotel. Ada orang tak suka nak layan internet jika sedang travel atau berada di oversea. But for me....it is a must. Itulah cara aku nak communicate dengan family di tanahair. Aku akan update status aku di FB ketika aku berada di mana2. So that my family tahu aku dah selamat sampai dan berada di mana. Maklumlah kalau selalu nak call kos tinggi.
6) Wajib ada percuma breakfast. Memudahkan aku sebelum bertolak ke mana2. Senang...perut dah kenyang hati senang berjalan pun riang. 
7) Aku ni memang kaki swimming..so setiap pool yg aku pergi wajib ada pool. Tapi kalau gi negara sejuk..idok ler mesti ada pool...pengsan mati kekerasan dalam pool nanti ahakss.

 semasa hotel di Bali

 hotel aku semasa bercuti di Surabaya Indonesia

 suka sangat dengan hotel ni....semasa di Krabi

 hotel di Paris

hotel di Bursa, Turkey




7. Makan
Ada orang bab2 makan ni tak berapa pentang ketika berjalan. Tapi bagi aku....it depands. Kalau aku gi negara seperti ke Indonesia, Thailand atau Singapore...bab makan adalah wajib. Sebabnya...inilah peluang aku nak merasa makanan negara tu. Aku akan cuba cari di internet sedaya upaya tempat2 makan yang best dan menjadi tumpuan orang. Rugi wohhh kalau tak nak mencuba makanan tempat orang. Inilah peluang yang kita kena cuba as a traveller. 

Tapi kalau aku gi negara omputih yang susah nak mencari makanan halal.....aku jenis tak kisah bab2 makan. Aku tak nak buang masa mencari kedai makanan halal kalau diketahui bahawa kedainya jauh dari tempat aku berada. Cukuplah sekadar makan roti dgn serunding atau makan biskut cicah milo atau makan coklat sahaja atau makan maggi. Makan tetap kena makan untuk menambah tenaga...maklumlah kita nak berjalan jauh memerlukan tenaga yg banyak. Selalunya at least sekali ajer makan makanan berat...selebihnya takat makan biskut atau coklat pun dah okay. 

Biasanya sebelum bergerak ke mana2...dalam beg aku dah siap ada biskut, coklat atau roti. Kalau lapar dalam perjalanan...stok makanan ringan ada dalam beg. 


 makan nasi padang di Padang Indonesia

 makan pho di Vietnam

 makan kebab di Scotland


makan octopus di Korea

 makan nasi dan ayam goreng di Korea

masak nasi lemak di NZ


8. Souvenirs dan Shopping
Kalau sesapa yang dah follow blog aku sejak dari dulu mesti tau aku ni jenis kaki shopping. Pantang ada jualan murah atau pantang nampak kedai...aku wajib singgah. Ini semua terpulang pada citarasa masing2. Ada yang tak suka membeli  dan jugak yg tak suka buang masa di kedai2. Pada aku pulak...sesuatu yg sangat rugi jika kita berada di negara orang tapi tak ambil peluang untuk ambil tahu apa yg terjual di negara tersebut. Contohnya...kalau negara tu terkenal dengan kain silk yang murah dan cantik. Macamana pun aku mesti beli at least sehelai. Nak dapat design dan harga mcm tu kat negara sendiri...memang takda lah. Satu lagi....contoh kalau beli kasut clarks di negara sendiri mahal.....tapi beli kat negara orang sangat murah...memanglah aku wajib beli. Itulah satu perangai aku....akan membanding kan dengan nilai harga di negara sendiri...jika berbaloi...memang aku akan membeli. Rugi wohhhhh!!!!!

Satu lagi souvenirs memanglah menjadi kewajipan aku jika berada di negara orang. Benda yg wajib aku beli:
1) Fridge Magnet
2) Piring hiasan
3) Snowglobe
4) Tshirt dan shotglass HRC
5) Tshirt 
6) Souvenir Replica
7) Mug or glass 

 shopping sakan di Turkey

 shopping tshirt di Sydney

 shopping kain di Vietnam

shopping beg coach di Korea

 shopping souvenir di Scotland

 shopping comforter di Korea

 shopping kain sulam di Padang/Bukit Tinggi



9. Photos
Aku ni giler bergambar. Rugi kalau tak bergambar di negara orang. Lantaklah apa orang nak cakap. Muka tak cantik ke....badan tak cantik ke....posing buruk ke. Mak tak kisah nak!! Yang penting mak happy berada di tempat tu. Nak posing tergolek ke...nak posing terbaring ke...nak posing terbang ke.....ikut suka aku lah. Yang pasti travel partner aku tu tak boring nak amik gambar aku heheheh. Sekarang ni laki sendiri jadi mangsa tukang amik gambar isterinya hahaha. Tapikan masa aku gi London hari tu.....si bini plak yg byk jadi tukang amik gambar banding si laki. Bini dah 3 kali gi London sebab tu dah boring asik posing tempat yg sama. Laki yg berposing sakan hehehe.

Selain amik gambar sendiri...aku suka amik gambar scenery. Tapi jangan lupa....aku juga suka ambik gambar makanan....hotel...katil...bilik air....dalam bas...dalam flite....segala ceruk sudut mesti nak ambik gambar. Sebabnya...gambar2 tu aku nak masuk dalam blog dan nak bagi info kat readers semua camana keadaan dan suasana di sana. Setiap kali gi travel gambar2 mesti sampai mencecah beribu2 keping sehinggakan susah nak pilih untuk dimasukkan dalam blog huhuhu. Gigih tak??? Bukan takat pakai camera bagak tu....hp camera pun aku guna untuk ambil gambar. Yang pasti gambar2 itulah menjadi kenangan aku sampai ke akhir hayat bahawa aku pernah jejak ke negara-negara tersebut. Kenangan yg sangat berharga.

Padang/Bukit tinggi

 Madinah, Saudi Arabia

 London, UK

 main salji di NZ

Korea


10. Luggage
Bila gi travel ajer....aku memang suka bergaya sakan. So sudah tentulah luggage aku sarat dengan segala mcm benda dan baju2 aku. Bukan takat baju...tudung pun aku wajib bertukar setiap hari. Aku jenis tak suka repeat pakai tudung berhari2....its not me. Same goes to seluar jeans and slack. Habis pakai sehari....i wont repeat it again for the next day. Korang dapat imagine tak camana beratnya luggage aku dengan baju2. Biasanya kalau travel selama seminggu aku akan bawa luggage yg bersaiz L dan satu lagi saiz S. Luggage saiz S aku akan masukkan dalam luggage saiz L. So pergi hanta satu bag iaitu saiz L....ada slig bag dan jangan lupa aku ada bawa juga extra beg iaitu beg lipat. Kalau aku ada beli brg2 shopping senang masukkan ajer dalam beg yg lipat tu...tak perlu beli beg lain. So bila aku balik.....aku hanya masukkan luggage size L dan xtra beg lipat tu untuk check in. Manakala luggage size S dan slig bag aku bawa masuk dalam cabin. Begitulah selama ini style aku bawa beg utk travel. Aku jenis tak suka bawa backpack...huhuhu. Bila dah kawin ni...suami lah jadi mangsa utk bawa backpack...hehehe. Banyak songeh kan minah ni.

Selalunya kalau aku shopping banyak bagai nak giler mesti akan kena excess baggage. So aku akan make sure top up lagi berat beg thru online...murahlah sikit. Pernah pengalaman pahit aku shopping bagai nak rak...kena excess baggage sampai beratus2 iaitu ketika travel ke Vietnam dan London. Fuhhhhhh...memang pengalaman pahit dalam hidup aku. Sejak peristiwa tu...dah serik nak shopping giler2.

 byk barang di London

semasa nak balik dari Korea





Itulah serba sedikit kenangan dan tips utk travel di oversea. But setiap org lain citarasa nyer..terpulang pada kesukaan masing2. Sekian

p/s: next trip..belum beli baju baru lagi..hukhuk

15 comments:

zarul farhana said...

lain org lain cara... saya lbh suka pkai backpack... byk negara sis dh pegi.. bestnya...

Unknown said...

Interesting.. :)

DJ said...

Wah sgt kagum tang tiap kali nk travel afa bju baru tu...hehehe best2!

Anonymous said...

Hi Syarliz...Tq for ur info about travel..emmm i memang menggunakan tips tips u masa i travel...

Anyway selamat pengantin baru...semoga kekal ke Akhir Hayat..

I peminat blog u n bnyk story n tips yg berguna n hope blog ni akan terus sampai bila bila....

finizaini said...

cepat update citer berjln mu leez..ai merindui nye..kih kih

MasReena said...

Seronok baca entry awak ni.. salam perkenalan

Fotoshoot dengan Majalah Rapi 

Leez M. Saaid said...

zarulfarhana...

yeap setuju..
pelbagai cara org bertravel...
saya plak tak suka pakai backpack..hehehe.

Leez M. Saaid said...


ruslanafiq...

thank you..
keep reading my blog kay.

Leez M. Saaid said...


DJ...

hehehe...mengada2 sebenarnya.
Konon tak nak nampak baju yg sama tiap kali update blog hahaha.

Leez M. Saaid said...



Anony...

Sapa nama yea?
Thanks sudi baca blog saya.
Keep reading kay utk dapatkan pelbagai info.
Thanks for the wish too.

Leez M. Saaid said...


Fini....

Dah lama tak berjalan...camno nak update kisah perjalanan ku tu hehehe.
Tunggu bln 11 ku akan jejakkan kaki ke negara org lagi.

Leez M. Saaid said...


MasReena....

Thank you for reading this blog.
Salam kenal juga.
Wah best masuk majalah Rapi

Mummy Awin said...

Wahh bestnye. Nanti nak refer sini blik. Trip to korea feb nanti:)

Unknown said...

seronok tgk sis pg melancong...hehe

yuyu said...

Thank for info..keep writing..:)