Ads

May 4, 2015

Saya Seorang Traveller


Salam semua.
Untuk entry hari ini kita bercerita tentang travel pulak yea. I wanna share with you guys my travelling style. Mungkin lain orang lain cara. Ada yang suka macam ini dan ada yang suka macam itu....terpulang pada citarasa dan keselesaan masing-masing dan juga ke mana detinasi anda.


A. Which one is your luggage style?

Aku lebih selesa bawa luggage beroda berbanding membawa backpack. Tidak kiralah sama ada travel dalam negara atau di luar negara. Tetapi jika travel ke pulau yang memerlukan kita menaiki boat...aku lebih selesa bawa backpack...lebih mudah untuk bergerak dan selesa. 

Semenjak menjadi traveler sudah beberapa tahun ini dah bermacam jenis luggage dan saiz aku membeli. Kalau luggage size XL biasanya aku gunakan untuk jangkamasa travel melebihi seminggu melibatkan beberapa buah negara seperti my trip to Europe yang lepas. Kali ini dah masuk 3 kali aku menggunakan beg yang sama ketika travel ke UK. Alhamdulillah that luggage masih esok lagi hingga sekarang....walau dah merata negara di Europe ia bergerak :)

Unutk luggage sixe L & M biasanya aku gunakan untuk jangkamasa travel selama seminggu. Beg ini setakat ini paling lasak aku pernah guna...still elok hingga kini. Beg tersebut  aku pernah gunakan semasa ke NZ, Australia (2 kali), Saudi Arabia, Vietnam, Korea (2 kali) dan Hong Kong. Tips untuk membeli beg yang tahan lasak ialah beli beg yang berkualiti dan berjenama. Jangan beli di Mydin, Tesco atau kedai2 tepi jalan. Memanglah harganya agak mahal sedikit tetapi uols boleh gunakan berulang-ulang kali selama beberapa tahun. 



 Yang manakah pilihan anda ketika travel? Tarik beg macam ini atau.....


atau  usung backpack macam ini????



B. Cara Menyusun Baju 

Masa awal-awal menjadi traveler dulu aku memang failed bab2 menyusun baju dalam luggage. Tapi sekarang sangat pro...bukan nak berlagak. Tapi kita belajar dari pengalaman. Mana yang terbaik dan praktikal kita ikut. Mana yang tak sesuai...jangan ikut. Cara yang aku praktikkan sekarang ialah dengan cara menggulung semua baju aku dan ikat dengan getah, Then only aku susun dalam luggage dan penuhkan setiap ruang yang ada. Dengan cara menggulung akan menjimatkan space dalam luggage. Kalau aku pergi oversea yang memerlukan aku membawa jacket yg tebal...aku akan vakum semua baju dalam vakum plastik yang banyak dijual di kedai. Beg vakum itu akan mengempis menjadi kecil dan menjimatkan ruang beg anda nanti. 

Untuk pakaian dalam aku masukkan dalm pocket berzip dalm luggage itu...jadikan satu. Toiletries aku masukkan dalam beg khas. Kasut pun aku akan letakkan dalam beg kasut dan selitkan di celah2 pakaian yang digulung itu. Satu lagi...aku akan pastikan bawa xtra beg. Kdg2 aku bawa xtra beg jenis berlipat atau luggage size S atau M yang aku akan masukkan ke dalam beg size L tersebut. Maknanya 2 beg dijadikan satu.  It was my style everytime aku travel.



salah satu contoh baju yg digulungkan terlebih dahulu...lepas tu susun seperti dalam gambar ini. Tapi aku akan ikat dgn getah baju2 tu lepas menggulung.




balik rumah selepas pulang dari vacation...agaknya apa jadi pada beg anda. Unpack adalah satu benda yg aku tak suka....kadang2 beg tu akan terbongkang mcm dalam pic ni selama beberapa hari....then bila free barulah aku settle kan satu persatu. Aduhai benda yg aku paling malas nak buat. Adakah anda juga mcm aku ? hahahaha




C. DSLR Camera

Aku percaya ramai dah tak pakai DSLR camera semenjak dah ada Gro-Pro dan hp camera yang canggih. Dunia semakin canggih dan berubah ke arah teknologi terkini. Betul tak? Tetapi aku masih setia dengan DSLR...sebabnya gambar lebih cantik dan berkualiti. Bukan mudah sebenarnya nak usung DSLR setiap kali travel. Aku mementingkan kepuasan dan kualiti bergambar...sebab itu sedaya upaya masih mengusung DSLR yang bagak itu. Nasib baik sekarang dah ada tukang bawa DSLR setiap kali travel...hehehe. Tq En Bos.

Kalau ada rezeki nanti memang plan nak beli Gro-Pro...InsyaAllah one fine day. Menjadi seorang blogger ni sudah tentu ingin melihat gambar yang cantik dan berkualiti terpampang dalam blog sendiri. Pembaca nak baca blog kita pun seronok dan suka tengok gambar yang cantik-cantik.




bila kita travel dan bawa dslr mcm ni nampak mcm pro kan...walaupn ta lah pro mana pun.



D. Peta & Itinerary

Tidak sah menjadi seorang traveler jika anda tidak memegang peta kecuali anda travel ikut agent. Tak kisah lah peta apa sekali pun. Peta tube ke...peta subway ke...peta train ke. But still nak pegang kan. Kalau peta jalan memang dah tak pakai pun sebab sekarang dah ada waze atau maps pada hp masing-masing. Tak pun kita akan memakai GPS.

Bukan pegang map ajer...aku juga selalu memegang itinerary bila travel. Itinerary tu aku yang akan buat sendiri. So, destinasi seterusnya mana nak pergi kena rujuk itinerary jugak. Dalam itinerary itu juga ada tercatit segala direction dari satu tempat ke tempat yang lain dan nama2 station yang patut berhenti. Dari hari pertama hingga hari terakhir sampai lunyai kertas itinerary tu hahaha. Tak pun hilang ke mana entah aku selit...tu pasal aku selalu print 2-3 copy.







D. Airport

Aku suka tengok airport setiap negara yang aku pergi. Tak berapa suka airport yang besar sebab kena berjalan jauh atau bergerak awal untuk sampai ke waiting room. Setakat ini airport yang comel dan mudah bagi aku ialah di Sydney. Kecil jer airport dia....dan tak banyak melibatkan penerbangan lain. So, kita tak jadi kalut jika terlambat atau tersalah lorong masa check-in. Mudah dan ringkas. Satu lagi ia sangat strict. Kita tak boleh sesuka hati nak melepak atau tidur kat mana2 sementara menunggu flight pagi. Airport itu akan ditutup sebelah malam dan ada tempat khas untuk orang ramai berehat dan melepak waktu malam. Yes sangat bersiplin dan ketat undang2nya.

Aiport di Incheon, Korea pun aku suka. Tak perlu jalan terlalu jauh dan tidak menyusahkan penumpang. Staff dia pun bagus....pergerakan ke kaunter cop imigresen pun mudah tidak beratur terlalu panjang sebab ada staff yang menjaga barisan. Mereka bekerja sangat professional.

Pengalaman paling pahit ialah semasa travel di Ho Chi Minh, Vietnam. Aku siap bergaduh dengan pekerja airport di sana. Malas nak cerita balik....boleh rujuk pengalaman aku di sana di entry Vietnam. Airport di Christchurch, New Zealand pun aku suka sebab ada bilik menunggu dan berehat kepada penumpang yang akan berlepas esok pagi. Walaupun kena bayar...tak mahal pun tapi tempatnya selesa dan best. Ada disediakan bean bag, tv, tempat duduk dan toilet khas untuk penumpang. Kecuali business class lah.



pernah tak anda dalam situasi begini ketika menunggu flight pagi ....sila angkat tangan hahahaha


Kalau nak cerita pengalaman menjadi traveler ni macam-macam sebenarnya nak share. Takpa next time aku cerita lagi...entry kali ni aku citer sikit dulu. Tunggu aku simpan info-info yang menarik lagi untuk nex entry. Hopeboleh menjadi panduan kepada traveler yang lain. Setiap orang ada pengalamaan masing2 mengikut keselesaan masing2.

p/s - lama betul nak tunggu next trip...tak sabar dah.






6 comments:

mytravellicious said...

i usually using backpack sebab mostly naek public transport n jalan kaki, kalau bawak yang beroda bising bila bwk atas jalan raya..hihiih

www.mytravellicious.com

Jari Manis said...

kalau JM..kedua2 nya pernah bawak g travel..beg troli dan juga backpack bergantung kepada lokasi.

ahakss same goes to me...bab packing barang tu kita sama..akan gulung pastu ikat getah supaya jimat ruang..bila blk dari travel lepas beberapa hari baru nk kemas

bab kamera..belum mampu nk beli DSLR..guna kamera dari Tab je sob sob sob...dan juga x pandai take a pic juga sebenarnya hihihi

bab peta dan itirenary tu sama gak...kalau x de kedua2 tu tak rasa seperti seorang traveller hihihi

ahaks...taste kita sama..JM pun suka eport yg tak perlu jalan jauh like KLIA2 tu huhuhu

psst : nk ke mana kah itu?

Azian Elias said...

Vietnam airport memang menyakitkan.. boleh habis masa kat situ je almost one hour.. haru kan..

Kak Mahh said...

Seterusnya ke mana trip akan datang ?

arysha_fayyadh said...

Assalam sis,
he3
iols bawak dedua :)

Unknown said...

nak tnya beg M/L tu 24"/28" ke ? Boleh suggest tak beg apa yg dipakai untuk seminggu punya trip? yg guna ke aus, nz & korea tu..