Ads

December 22, 2014

Day 3 : Bali Honeymoon Trip 2014 - Bedugul


Salam semua.
Lebih kurang seminggu lebih jer lagi kita akan berganjak ke tahun 2015. Sekejap ajer masa berlalu. Pejam celik pejam celik umur kita bertambah lagi setakuk. Apakah azam baru anda semua? Adakah azam yg lama telah tertunai? Ok nanti kita citer lebih lanjut pasal azam selepas habis citer trip ini yea. Ontah biler lah nak habis ni.

Sambung pada hari ke 3.
Pagi ini kami bgtau pada Pak Yadi yang kami nak gerak lambat sikit berbanding semalam. Plan pagi tu kami nak bersantai2 dalam bilik sambil berswimming di pool. Lepas subuh...kami terus ke cafe amik light breakfast jer...just makan buah and minum fresh drinks. Nak swimming mana boleh perut kenyang uolss....boleh termuntah nanti. Best giler kami pagi tu sebab takda seorang manusia pun yang ada di pool kecuali kami berdua. Kat cafe pun takda orang. Pool ini umpama ana yang punya. Aku perasan pelancong mat salleh di hotel ini suka berendam dlm pool waktu malam sambil minum beer. Kalau awal pagi macam ni....mereka masih di alam mimpi hehehe. Apalagi segala kuak lentang dan aksi renang kami pulun pagi tu hehehe. 


 tadaaaa....takda seorang manusia pun di sini...awal 6.30 pagi dah terang benderang di sini.

air dalam pool ni memang bersih sangat dan kami sangat enjoy

 yang belah kanan tu ialah cafe...kami breakfast setiap pagi di sini. This hotel sangat mendamaikan dan tidak crowded with tourist seperti hotel-hotel lain. Location wise juga sangat strategic. Sangat dekat dengan Kuta Square, Kuta Beach dan Kuta Traditional Market. Highly recommended.

 Inilah brekfast kami sebelum swimming. Lepas dah bersiap dan mandi manda barulah kami ambil proper breakfast di dalam cafe. 

 tiap kali kami stay mana-mana hotel, swimming adalah aktiviti wajib kami laki bini. Yang penting hotel mesti ada swimming pool hehehe. 

 dah macam aqua acrobatics hehehe....


Selepas kami bersiap semua dan ambil brekfast di cafe....kelihatan Pak yadi dah siap menunggu kami di parking. Sepatutnya Pak Isme yang akan entertain kami hari ini tetapi atas sebab kesibukan beliau di kantor...maka Pak Yadi yang akan bawa mobil untuk kami jalan-jalan. Destinasi pertama kami pada hari ketiga ini ialah akan ke Bedugul. Tau tak...dah empat kali gi Bali dan empat kali juga aku gi Bedugul. Entahlah aku memang suka gi sana. Tak pernah jemu. Salah satu sebabnya ialah tempat tu terletak di kawasan tanah tinggi dan cuacanya dingin. Disini juga terdapat ramai penduduk Muslim. Yang meniaga di sini juga ramai orang Muslim. Why not kita bantu mereka dengan membeli barangan di sini. Harga-harga yg ditawarkan pun murah juga. 

Selain daripada tu, di sini banyak jual buah-buahan segar dari kebun. Tanah di sini sangat subur sama seperti Tanah Tinggi Cameron Highland. Cuaca sejuk dan nyaman. Yang aku perasan...setiap kali gi sini mesti hujan turun. Agaknya tempat ini memang kawasan lembap. Aku bgtau Pak Yadi yang aku nak gi kawasan penanaman buah strawberry di Bedegul ni. Sebelum ni memang aku tak pernah gi pun. Takat beli strawbery di pasar ajer.



 sebaik kami sampai di tempat strawbery ini.....

 rupa-rupanya hari kami pergi tu ditutup dan tidak open kepada tourist.Agaknya buah strawberry tidak menjadi dan tidak musim yang sesuai. So, kami sempat merakan gambar ini diluar pintu masuk kebun ajer. Uwakkkkkkkkkk...frust giler aku.

 hanya mampu bergambar di luar kawasan penanaman bunga ini...

 cantik sangat tempat ini.....bersih dan sangat terjaga. Banyak penanaman pokok2 bunga dan tanaman hijau.

 tak kisahkan....asalkan dapat dating berduaan di sini. Rasa nak stay lama jer...sebab cantik permandangannya

 Then, Pak Yadi bawa kami ke Tasik Beratan di mana terdapat Pura Ulun Danu.

 kawasan ini juga tempat suci masyarakat Bali...so memang ramai penduduknya datang dengan berpakaian traditional mereka. Apalagi....aku pun selamba nak bergambar dengan mereka...huhuh.



 Dah sampai di Puru Ulun Danu yang terletak di Tasik Beratan. Masa kami sampai di sini memang cuaca sangat cantik...terang-benderang. Tak panas sangat....dingin jer.



monopod yang membantu kami...

 terjumpa orang Malaysia yang berasal dari Sarawak...so minta dia ambilkan gambar kami.

Perut masih kenyang dan tak nak makan lunch dulu. So, aku bgtau Pak Yadi suruh hantar kami ke Pasar Buah Bedugul. Tujuannya aku nak beli rempah ratus di sini. 

 Tadaaaaa.....ini yang aku cari. Leka memilih rempah di sini sehinggakan aku tak perasan di manakah gerangan En Bos ni. Tetiba dia hilang....entah ke mana menghilang. Takpalah....baik aku layan rempah ni dulu.

Rupa-rupanya dia tak kemana.....terselit di celah-celah kedai ini. Aku perhatikan dari jauh...apa lah yang dia beli tu. Kat tempat mangkuk2 dan senduk2 yang diperbuat dari kayu-kayan dia berada. Aikkkkk.....En Bos cari apa kat sana. Pandai pulak tu pilih-memilih. Aku perhatikan ajer. Tetiba......


>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>


Dia sedang memegang sesuatu. Aku masa tu terpikir dan dalam keadaan pelik pun yea. Dia nak buat apa dengan benda tu? Oooooo....nak bagi isterinya tumbuk sambal guna benda tu kot. Tapikan kat rumah kan dah ada lesung batu.....tapi nak buat apa plak dengan lesung kayu tu?? Makin pelik....ahhhhh.....malas nak pikir dah. 

Dengan lenggang-lengguk dia datang ke arah aku sambil pegang lesung kayu tu. Dia tetiba tanya aku.
"Biey....ok tak lesung kayu ini kalau i nak guna untuk tumbuk pil ubat patient"
"What?????" Aku blur jap.
"Nak tumbuk pil ubat pakai lesung ni???? Hahahahaha" Aku gelak sakan masa ni.
"Laaaa...ingatkan beli lesung nak bagi i untuk tumbuk sambal...hahahahaha"
Dalam hati aku berkata " Memang kreatif kepala otak laki aku ni..kekekeke"

Nak tau tak berapa harga lesung kayu tu? Murah giler....hanya Rp15,000 (RM4) sahaja. Bukan itu ajer, aku juga memborong senduk kayu untuk memasak. Sempat belikan untuk ibu mertua jugak. Aku memang suka menumis menggunakan senduk kayu....ringan dan mudah.

Untuk pengetahuan...En Bos memerlukan lesung kayu itu untuk keperluan di tempat kerja. Kalau sesapa bekerja di hospital mesti faham...hehehe.


 En Bos beli lesung kayu tu di kedai ni. Baik peniaga ni...senang dan mudah berurusniaga tawar menawar dengan dia....tak banyak songeh. Minta kurang....terus dia bagi.

 Then, kami sempat membeli buah strwaberry di sini. Buahnya agak kecil tapi manis uolsss.



 Masa ni dah waktu tengahari dan tiba masanya untuk lunch. Aku minta Pak Yadi bawa kami makan di sini. Pernah makan dulu di sini dan memang sedap sangat. 

Masa kami sampai memang ramai orang dan penuh meja dengan pelancong. 

 Kami order makan nasi dengan ayam bakar taliwang iaitu makanan tradisional orang Lombok. Ayam nya kecil ajer....kalau ambil seekor boleh dimakan untuk seorang sahaja. Sambal belacannya pedas berapi uolssss. Sangat sedap.....


Tadaaaaaaaaaa.......licin selicinnya hehehe.


Masa kami tengah makan ni hujan turun selebat-lebatnya. Tunggu hujan reda barulah kami beredar dari sini. Next destinasi ialah kami nak ke Tanah Lot. Sebaik sampai di sana....aku macam pelik dan agak blur. Betul ke Pak Yadi bawa kami ke Tanah Lot ni???? Kenapa lain.....salah tempat ke????? Nak tahu jawapannya....tunggu next entry.

p/s -  banyak kenangan manis di tahun 2014






8 comments:

Anum said...

bestnya

zarul farhana said...

memang kt sana kot nasi ayam taliwang sbb baca blog lain pon ckp makan ayam ni jgk...
syokknua shoping sna murah2....

Anonymous said...

Lama tak singgah sini. Ke Bali plak ek.

Najib Ariyan Ali Basha said...

Salam kenal... masih ingat saya lagi... Beruang Madu... hehehe kembali membelek kenalan lama kat memana

ada satu kisah menarik pasal swimming pool dan mat saleh yg berendam sebelah malam sambil minum arak tu... sepatutnya kata kawan saya, orang yg minum arak akan kerap kencing tapi kita akan lihat mat saleh tu berendam tak keluar2 dari situ, betul tak? jadi di mana dia kencing? di dalam pool tu lah... dan esoknya kita dengan riang gumbira mandi kat situ... hehehe... saya pun baru je tau mende nih... yerkkkk....

cantiknya blog sekarang...

Leez M. Saaid said...


Nurzakiah,

Yeap..mmg best.
Mcm nak pergi lagi jer.

Leez M. Saaid said...


Zarulfarhana,

Mmg dekat Bedugul ramai org Lombok stay di sana. Tu pasal boleh nampak bersepah2 kedai ayam bakat taliwang.

Leez M. Saaid said...



Zaraab,

Yea ke Bali lagi....tak puas mcm nak pergi lagi.
Nanti singgah lagi kay.

Leez M. Saaid said...


Abang Bear,

Mestilah sy ingat abg lagi.
Lama dah tak nampak. masih aktif blog lagi ke?

Seram plak bila abg bgtau pasal pool tu. Hahaha....ni yg buat saya rasa geli semacam bila ingat balik hehe.