Ads

December 16, 2014

Day 2 : Bali Honeymoon Trip 2014 - Tampak Siring & Uluwatu


Salam semua pembaca.
Berjumpa lagi kita di alam maya. Atas permintaan rakan kepada En Bos aku terpaksa pasang speed gear 5 utk menyiapkan entry honeymoon ini. Ramai yang sungguh teruja dengan percutian kami di Bali ini. Sehinggakan ada yg terus membeli flight ticket ke sana hehehe. Selepas kami balik aku tengok ramai sungguh yang pergi bercuti ke Bali. Bukak FB fuhhh berderet kawan2 nak ke Bali. Mungkin mereka dah beli awal dari kami. Aku rajin jugak skodeng IG artis-artis kita. Pun ramai artis-artis ini bercuti ke Bali juga. Kenapa yea orang suka pergi Bali bulan November. Heheheh...eh tetiba plak tanya soalan tu. 

Ok sambung 
Selepas kami kekenyangan di Kintamani....Pak Yadi nak bawa kami ke Tampak Siring pulak. Dekat ajer perjalanannya. Nak masuk ke sini kena bayar yea....aku lupalah berapa harganya. Selain tu para pelancong juga diwajibkan memakai kain yang diikat dipinggang berwarna kuning. Kalau yg memakai seluar pendek pula wajib memakai kain sarung huhuhu. Dah itu kepercayaan mereka apabila berada di tempat suci...so kita ikut ajerlah. 

Di dalam ini juga ada Pura Tirtha Empul iaitu tempat suci penganut Hindu di Bali. Apa tujuan mereka ke sini agaknya? Katanya untuk menyuci dosa iaitu dengan cara menyucikan diri atau mandi di kawasan takungan air yg datang dari kolam air sumber bumi. Bukan takat orang tempatan yang datang ke sini untuk mandi malahan para pelancong juga ramai.

 bergambar di pintu gerbang yg berukiran ini

 keterangan tentang pura ini.

 dari saluran air yg pertama sehinggalah yg terakhir mereka akan bergerak dan menyucikan diri. Ontahlah.....itu kepercayaan mereka.

 cuba tengok minah salleh ni beratur untuk menyucikan diri saluran pertama....then mereka akan bergerak ke saluran sebelah kanan hinggalah yg paling hujung.

 tempat ini memang dingin dan redup. Tengok air tu nampak macam sejuk jer. Hati2 bila berjalan di sini...silap2 tergelincir ke bawah hehehe. Tetiba aku nampak seorang wanita warga Indon memakai tudung di dalam kolam ini. Hishhhh.....apa dia buat di sini? Agak musykil jugak bila aku memerhatikan perbuatan dia ini. Di setiap saluran air itu dia akan mengambil wuduk. Astagfirullah.....kenapa dia amik wuduk di sini? Aku bagitau En Bos cuba tengok apa wanita tu buat. Yelah En Bos kata seperti mengambil wuduk. Pakai tudung pulak tu. Takkan dia tak tau...perbuatan mandi di sini adalah kepercayaan Hindu Bali...kenapa orang Muslim pun nak mandi di sini. Hishhhh......sedih dan terkilan rasanya. Jangan sehingga jatuh aqidah kita. Cuba uolsss tengok gambar di bawah.

>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>

 wanita yg memakai tudung pink belakang hujung kanan itu....sedang asyik mengambil wuduk


 makin ramai pulak pelancong mat salleh yg datang



 aku sajer ambil gambar berdekatan dengan wanita ini.....dia sempat berborak dalam bahasa Indon dengan suaminya yg berada di atas...tidak join dia mandi sekali. Ehhhh... En Bos tangan tu nak tunjuk apa....takkan nak tunjuk "Ya....inilah wanita yg dimaksudkan" heheheh......poyo.

 seronok plak mat salleh dan minah salleh ni memakai sarung .....berkemban plak tu.


 lepas melihat aksi tadi...kami bergerak pula ke atas.....lalu ternampak batu yg berbalut kain kuning dan putih ini. Agak korang apa benda ni yea????
Katanya....ini tempat berdoa dan berniat untuk mendapatkan zuriat. Batu tu menunjukkan alat sulit lelaki bercantum dengan alat sulit wanita....maka akan dapatlah zuriat. Oooooooooooo...gitu kah. Sebagai orang Islam....jangan merosakkan aqidah anda dengan kepercayaan sebegini. Kita datang sini...tengok ajerlah. 

ramai org tempatan datang sini untuk sembahyang dengan memakai pakaian tradisional seperti di atas....sambil tu mereka akan menjunjung bakul yg berisi bunga.

 yang baju putih itu ialah pakaian tradisional lelaki pulak.

 air ini lah yang dikatakan punca air iaitu sumber asli dari tanah. Walaupun hujan lebat ait di sini tetap pada paras ini...ia takkan penuh melimpah. Air inilah yg mengalir ke saluran air yg mereka mandi tadi. 


 kami nak balik kena melalui kedai jualan ini. Dari jauh mereka dah panggil kami masuk ke kedai. Aku plak yg takut bila tengok situasi begini. Bukan takat panggil,.....malah mereka menarik tangan aku uolsss....seram mek!!!! Sib baik depa tak tarik tangan En Bos hehehehe. 


 Pada mulanya aku plan taknak beli apa2 bila tengok dorang main paksa2 kita membeli. Tapi why not kita cuba tanya harga...mana tau murah kot. Pandai dorang....siap jerit..." Buk masuk bukkk,......murah RM5 ajer" Ewahhhhh RM5 dia kata.....padahal aku tak tanya pun nak beli yg mana satu. Pandai betul strategi dorang ni.


tengok tu...siap berdiri depan kedai nak menarik pelanggan. Tapikan......serius memang murah giler berbelanja di sini. Aku ada beli kaftan untuk bondaku di Ubud.....ternyata dapat murah beza Rp10,000 jika beli di sini. Fuhhhhh...menyesal beli kat Ubud. Ikutkan tak ramai pelancong yg lalu di sini berbanding peniaga yg ramai. So bila kita minta murah....memang takda masalah.





Udah lah tu cik abe...jom kita balik. Sebaik kami masuk ke dalam van, Pak yadi tanya sekarang kita ke Jimbaran pulak. Tetiba aku terfikir....tidakkah masih awal untuk makan malam di waktu ini. Apa kata kita pergi Jimbaran esok ajer Pak Yadi. Kalau kami nak ke Uluwatu sempat tak agaknya. Pak Yadi kata sempat. Ohhh...jom kita ke sana pulak.

Terkezut aku bila tengok Pak Yadi memandu agak laju berbanding pagi tadi. Dia kata kalau boleh nak sampai sana sebelum malam....so boleh tengok sunset. Ohhhh gitu ke. Aku bukan nak sangat tengok sunset tu....tapi yg pasti aku memang tak nak sampai sana malam. Kat sana juga ada persembahan Tarian Kecak. Hmmm...tak minat lah tengok tarian ni....seakan memuja hantu di waktu senja. Kita gi sana untuk tengok permandangan laut di lereng bukit ajer. En Bos kata dia memang nak sangat gi Uluwatu. 



 ok dah sampai sini...just nice before senja. 2 jam lebih juga perjalanan nak sampai ke Uluwatu ni. Yelah...dari Utara turun ke Selatam....tak ke jauh tu

 memang cantik sangat permandangan pukulan ombak di lereng bukit ini.


 permandangan inilah yang En Bos nak sangat tengok. OOoooo ok....ini kali kedua aku tengok tempat ini.


 di celahan pokok En Bos sempat merakamkan penonton yg menyaksikan tarian kecak...sebelah tu ajer. Kena bayar yea kalau nak tengok tarian ini. Seram tengok dorang pakai topeng hantu dan main api...hehehe






 sakan En Bos mengambil gambar di sini di setiap sudut. Siapa plak model nya? Apalagi bininyalah yg kena paksa jadi model sana sini. Pasrah ajer lah......


 minta tolong orang ambilkan gambar kami.....i like it

 untuk pengetahuan sesiapa yg nak ke Uluwatu ni make sure jangan pakai spec hitam, topi atau bawa apa2 makanan. Nanti kena rampas uolssss. Sapa yg rampas?? Tuuuuuuu....monyet gomok tu lah. Dia suka tengok En Bos tau...hehehe...mcm ada chemistry jerkkk....ahaksss.


 pandangan dari arah depan....tu lah tempat main tarian kecak...nampak tak lampu2 tu.

 subhanallah......


 monopod yg byk membantu kami


 yeahaaaaa...kami nak balik dah.

Selepas aktiviti di Uluwatu kami nak balik Kuta. Masa ni terasa perut dah lapar jugak. So before kita gi dinner di Kuta kami singgah shopping souvenir di Krishna. Krishna ni ialah gudang besar menjual segala mcm barangan ole-ole Bali secara borong. Kalau nak beli kekacang yg sedap banyak dijual di sini juga untuk bawa balik sebagai ole-ole. Aku rekemen beli kacang disco....memang sedap. Halal yea.





 kat bahagian tengah tu ada jual tshirt yang agak kualiti sikit banding di luar....harganya pun mahal sikit.


 jangan tak tahu ahkak sempat beli barang2 cream dan sabun utk spa uolssss...murah ajer di sini.


 Next untuk aktiviti terakhir kami...dinner di Wong Solo. My feveret place bila datang ke Bali. Walaupun di KL pun ada restoran ini tapi beza sgt rasanya...yg ini lagi sedap hingga menjilat jari. Sambalnya pedas berapi.


caiyokkk.....mengancam tak?  Ni yg buat tetiba lapar. Anyway....i enjoy  having dinner here.



Perut kenyang suka hati...jom kita balik. Penat sangat badan ni seharian dari pagi hingga malam baru balik. Esok pagi kami nak keluar lagi...tapi lambat sikitlah daripada hari ni. Esok kami ke Bedegul.....tetiba husband beli lesung tumbuk sambal.....untuk siapakah dia belikan. Ni yg buat aku jeles ni....uhukkkkkkkkkk.

p/s - Cepatlah habis bulan Dec....


11 comments:

Anum said...

best kan

zarul farhana said...

uishh bestnya..
kepercayaan karut la semua tu..jgn percaya sagt...
tarian kacak...ada blogger najib nk masuk tapi tiket hbis dh

Mie said...

Ingin nak ke sini lagi...

aksarafendi said...

tak sabar nak ke sana next year..entry ni membantu sangat..tq ya

Mama Zharfan said...

scenery kat uluwatu tu sgt cantik

Leez M. Saaid said...

Nurzakiah ,

Yes...mmg best

Leez M. Saaid said...

Zarulfarhana,

Yea...mmg mengarut kepercayaan dorang ni.
Yag peliknya org Islam pun nak ikut.

Leez M. Saaid said...

Mie,

Cpeat-cepat beli tix...... pergi jgn tak pergi.

Leez M. Saaid said...


Aksarafendi,

Boleh rujuk blog ini utk gi bali nanti. Selamat yea.

Leez M. Saaid said...


Mama Zharfan,

Yea..sangat cantik kan.
Lama juga kami berposing sakan kat situ

Anonymous said...

As salam sis...nak tny dari bedegul tu nak ubud jauh x?bpe yer kalu nak pkai supir shari jew?