Ads

December 11, 2014

Day 2 : Bali Honeymoon Trip 2014 - Luwak Coffee & Kintamani


Salam semua.
Kembali semula di alam maya. Jom sambung lagi kisah percutian kami di Bali.

Masih lagi di hari kedua. On the way kami ke Kintamani, Pak Yadi tanya kami nak singgah tak ke Luwak Coffee iaitu demo cara pembuatan kopi musang. Katanya kopi ni bermutu tinggi dibandingkan kopi-kopi lain. Orang Bali panggil musang ialah luwak....oooo patutlah di beri nama kopi luwak. I'm not a coffee lover....begitu juga En Bos. So, memandangkan kami masih kekenyangan nak lunch di Kintamani nanti. Oklah pak....kita singgah dulu di kopi luwak. 

Sepanjang jalan menuju ke Kintamani akan nampak banyak tempat persinggahan kopi luwak ini. Di sini juga bukan sahaja ada kopi luwak...juga ada herbal tea dan Bali spice. Segala jenis herba rempah ratus juga ditanam di kawasan ini. Ok good....aku nak gak tengok pokok2 herba ni. 


 sebelum kita masuk jom kita bergambar di sini terlebih dahulu. Masa ni aku dah rasa ada bau lain macam. Aku diam ajer.....sambil menahan nafas nak termuntah. Tetiba En Bos bersuara.....cuba tengok kat seberang sana tu. Lalu aku pandanglah ke arah sebuah lori yang baik punya berhenti di tepi jalan seberang sana.
Uwekkkkkkkkkkkk........terus aku tutup mulut lalu berlari dari situ. Nak tau tak aku nampak apa? 

>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>


Punya banyak cadbury dalam lori tu uolsssss. Weeekkkk terus aku muntah. Ya Allah baunya membuatkan anda semua sesak nafas tau. Memang sangat dekat dengan kami. Patutlah masa turun van tu aku dah bau lain macam. Maaflah...kalau statement aku ni agak berbau sensitif. Seriusss....aku tak tahan baunya yg busukkkkk. Camana lah depa makan binatang ni yea.

binatang inilah yg membuatkan aku termuntah.

aku terus berlari ke arah rimbunan kehijauan ini....saujana mata memandang. Hilang dah bau tu.

Gadis Bali ini membawa kami masuk ke dalam kawasan ini sambil beliau menunjukkan camana luwak makan biji kopi. Cara nak bagi makan seperti dalam gambar di atas. Biji kopi yg telah masak berwarna merah akan diberi kepada luwak. Semasa luwak tersebut mengeluarkan najis....ia akan mengeluarkan sekali biji kopi tersebut. Sebijik2 tau...bukan hancur. Luwak ini akan tidur sepanjang waktu siang dan akan aktif ketika malam.

kalau nak tau camana bentuk pokok vanilla. Lihat gambar di atas.

ini pula ialah kopi arabica. Masa ni baru berbunga...belum musim berbuah. Kalau buah dah masak berwarna merah....then boleh dipetik.

Sapa tau ini pokok apa? Ini ialah pokok kayu manis. Kulit kayu yg telah dikopek seperti belah atas. Lalu kulit tersebut di jemur. Memang bau kayu manis pun......

Sambung kisah kopi luwak. Biji kopi yang dikeluarkan bersama najis luwak tersebut akan dikutip dan dijemur seperti dalam gambar di atas. Jemur di tengah panas selama 2 minggu menurut kata gadis ini. Kalau misalnya cuaca hujan.....kena tembah lagi hari menggantikan hari hujan tersebut.

Biji kopi yang sedang dijemur. Setelah dijemur, kemudian kopek biji tersebut dan keluarkan biji kopi di dalamnya. Lalu dijemur sekali lagi.

Then, barulah digoreng seperti dalam gambar di atas. Ini ialah cara tradisional camana membuat kopi luwak.

Setelah digoreng...barulah ditumbuk menggunakan lesung gergasi di atas. Cewah En Bos menunjukkan demo cara menumbuk biji kopi.

Kemudian barulah ditapis menggunakan penapis. Jika masih ada biji kopi yang belum lumat...maka akan ditumbuk semula dan ditapis lagi.

Kemudian gadis tersebut tanya kami....sama ada kami nak cuba kopi luwak ini tak. So, aku pun tanya dia....percuma atau dibayar? Dia kata Rp50,000 secawan ..... whatt????? Mahalnya. Satu cawan kecil jer pun harganya hampir RM15. Hmmm....cik abe kata tak payahlah sebab kita pun bukan penggemar kopi. Untuk pengetahuan semua....kopi luwak memang harganya mahal pun berbanding kopi biasa yang lain.

Then, kami dibawa ke satu tempat ini untuk menikmati kopi dan tea yang punya pelbagai perisa. Tapi yang ini percuma aja. Kalau nak beli.....ada dijual serbuknya di kedai depan.

suka lepak kat sini. Permandangan pokok2 kehijauan. Cuaca pun mendung dan segar ajer. Ada rasa sejuk sikit tempat ini.

semua jenis tea dan kopi di atas aku rasa.....ada yg sedap dan ada yg tak sedap. Hehehe. Aku pernah terbaca dulu pasal kopi luwak ini. Kenapa kopinya mahal? Sebab biji-biji kopi yang dimakan oleh luwak ini ialah terdiri daripada biji-biji kopi yang bermutu. Tak semua biji kopi di dalam satu dahan mengeluarkan biji kopi yg bermutu. So, luwak ini akan memilih biji2 kopi yg bermutu lalu ditelan. Sebab itu kopi luwak ini mahal. Gitulah ceritanya. Entah tak pasti yg mana betul. Gadis Bali ini plak tak pun pilih biji kopi yg bermutu utk dimakan oleh luwak. Dia kata proses penghadaman ini yang akan mengeluarkan biji kopi yg bermutu. Aku tengok luwak ini main telan ajer setiap kali di bagi makan hehehehe.

Jalan keluar ada kedai untuk membeli kopi dan teh. Fuhhhh mahal giler harganya. Aku beli satu ajer buat syarat...serbuk teh serai. 


Then kami menyambung lagi perjalanan. Selepas 15 minit kami sampai di Kintamani. Masa ni sebenarnya aku masih kekenyangan makan breakfast tadi. En Bos kata kita pergi ajerlah lunch di sini....dia nak gak mencuba. I've tried the food here during my first trip to Bali. Hmmm....the food here is not my taste. 

Pak Yadi bagitahu di Kintamani ini ada 2 restoran halal tapi restoran yang sedap permandangannya tak cantik manakala restoran yang tak sedap permandangannya pulak cantik. Permandangan mengadap Gunung Batur....memang cantik. Disebabkan aku ni masih kenyang...aku kata oklah kita pergi ke restoran yang view menarik. Tapi tak boleh pergi ajer....mesti makan juga di sini tau. Harga lunch di sini ialah Rp100,000 (RM30) seorang. 

permandangan memang sangat cantik dan cuaca dingin.

kakak dan abang berdua ini sakan bergambar sana sini.....then barulah kami cari port utk makan.

plan nak makan sini....alamak dah penuh lah. Sejuk plak tu open air mcm ni

Lunch buffet di sini menyediakan makanan Bali. Ada pelbagai jenis makanan disediakan tetapi aku tak boleh masuk ke tekak.....selepas 2 suap aku terus stop makan. Not my taste at all. Then aku ambil pisang goreng dan fruits. Air tidak termasuk okay. Harga Rp100,000 hanya makanan sahaja. Aku tengok En Bos makan sangat berselera... hehehe.

kami makan di tingkat bawah.....juga view menarik cuma dalam bangunan tertutup. Ada rasa angin masuk...fuhhhhh sejuk giler kami.

Kat sini pun boleh makan...open air jugak. Tapi dah penuh semua. Bagi aku cukuplah tak nak datang lagi makan di sini. View cantik tapi makanan hampeh. Aku nampak ada beberapa couples from Malaysia honeymoon di sini...berdasarkan pada jejari yg penuh dengan inai. Kami ni pengantin dah basi uolsss. Dulu masa honeymoon kt UK ada stewardess MAS tegur aku.....baru kahwin ke ni....honeymoon yea??? Heheheh......tersengeh aku masa tu. *sajer throwback kisah lalu*.

Di sini juga ada disediakan tempat untuk mushola.


Ok cukup dulu entry untuk kali ini. Next entry aku sambung lagi. Gambar banyak sangat...sebab itu aku pecah-pecahkan sikit.  Apa kisah next entry? Aku mengucap panjang dan tersentak seketika apabila melihat situasi itu..........biar betul. Hishhhh......
Tungguuuuuuuuuuu........................


p/s - Sibuk buat itinerary utk next trip bulan Jan nanti

12 comments:

Anum said...

best kan
kedua2 tempat kita dah sampai

Aku Seorang Pengembara said...

Deme tak cuci ke dulu biji kopi luwak tu sebelum digoreng ? Musykil.....

Muhammad Has1deen said...

Memang nak kena repeat balik Bali ni...best kan...

Wak Lat said...

Salam. Her seronok kebali honeymoon.

@kutopsecret said...

syok sgt baca entry honeymoon awk ke bali....salam perkenalan

@xiM said...

setuju. makanan kat situ tak berapa kena selera.. erkkk lawa babi guling tu atas kereta. hehehee

Leez M. Saaid said...

Nurzakiah,

bestkan...cepat pergi lagi hehe

Leez M. Saaid said...

AKu Seorang Pengembara,

Mestilah dah cuci sebelum dijemur. Tapi saya lupa nak citer pasal cuci tu. Kalau tak cuci...takda sapa sanggup nak pegang biji kopi tu.

Leez M. Saaid said...


Has1deen,

wajib repeat. Saya tgk ramai yg sekali dah dtg...pasti nak dtg lagi.

Leez M. Saaid said...


Tiga Lalat,

Mestilah seronok...pulak tu dgn cik abe.

Leez M. Saaid said...


Dahlia,

mmg seronok berjalan ke bali walaupun dah pergi bnyk kali ehhee

Leez M. Saaid said...


axim,

mmg tak sedap langsung...mcm menyesal gi sini. hehehe...babi tu mmg sangat busukkkkk.