Ads

May 27, 2009

Day 2 : Holiday to Bali - Pasar Sukawati



Inilah dia Pesona Beach Inn yang kami stay tu.
Early morning at 8.30 am dah keluar hotel untuk memulakan perjalanan ke Sukawati dan Ubud. Itinerary hari ini sangat padat.

Kami sewa transport dari pak sopir yang telah ditempah awal. Kereta Avanza dan cukup untuk kami 4 orang. Nama sopir itu ialah Pak Isme, seorang sopir Muslim berasal dari Jawa dan mencari rezeki di Pulau Bali. Highly recommended. Sangat berpuashati dengan services yang diberikan. Gambar Pak Isme akan dimasukkan dalam entry akan datang. Ganteng and still available. Muahaha...siap promote kat blog ni lagi. Contact number Pak Isme akan kupamirkan di sini nanti.


at hotel swimming pool....posing before pi jalan-jalan
my bro Idham and wife

3 orang duduk di belakang....
i duduk depan di sebelah pak Isme yang ganteng tu... hehe
Kami memulakan perjalanan ke Pasar Sukawati. Kata Pak Isme, bagus kalau pergi awal pagi untuk senang dapat harga pelarisnya. Mengikut kata orang Bali, kalau kita adalah pelanggan yang pertama, senang untuk kita mendapat harga murah kerana pelaris katanya. Mereka percaya pelanggan pertama memberi tuah dan melariskan jualan mereka untuk hari itu. Kemudian duit itu akan dikibas-kibaskan pada barang-barang jualan mereka itu. Itulah ceritanya.
Apa ada di Pasar Sukawati?
Sebuah pasar seni yang menjual pelbagai barangan kraftangan kesenian Bali, pelbagai lukisan tangan yang cantik, pelbagai jenis baju, ukiran kayu, aksesori hiasan wanita, cenderahati Bali dan macam-macam lagi. Kepada sesiapa yang minat pada hiasan rumah ala Bali, disinilah tempatnya untuk bershopping. Harganya memang murah jika dibandingkan kalau kita membeli di Kuta. Kita kena pandai untuk bargain price serendah-rendahnya. Cara untuk bargain pun kena pandai. Kalau sesiapa yang kerek sangat, i bolayan. Banyak lagi kedai-kedai yang boleh bagi murah.

di depan bangunan Pasar Seni Sukawati
suasana ceria nak pi bershopping

pelbagai jenis ukiran kayu....oppss apa tu?


di sepanjang kedai jualan di Pasar Sukawati
tenagh beli aksesori hiasan wanita...rantai dan gelang
opsss....menatang ni bersepah-sepah kat Bali

beli album gambar kraftangan Bali kat sini...pelaris buk!!


Di Pasar Sukawati ini, i sempat membeli gelang aksesori wanita, beg mengkuang untuk beri survenir pada teman-teman rapatku, album gambar, lapik pinggan atas meja for my friend dan baju Bali. Tak banyak shopping di sini sebab mood nak shopping tu belum datang lagi.
Ada sekali tu sempat bargain harga kotak ukiran yang sesuai untuk simpan brooch. I mintak harga yang i nak...hanya kerana Rp20K, dia tak bagi turunkan lagi. So, minta maaf ya buk, banyak lagi tempat lagi yang i boleh dapat. Akhirnya i dapat beli lagi murah kat Pasar Ubud. For me, I lebih suka berbelanja di Pasar Ubud jika dibanding di Pasar Sukawati ni.


suasana di kawasan Pasar Sukawati
Alya sedang testing baju tu......
I love BALI...muahhh
painting pun banyak di sini.....cantik banget



6 comments:

gadhogadho said...

yupp.. pasar ubud lagi best and murah. last aku gi bali aku byk beli kat pasar ubud. memula diaorg letak rege tinggi sebab ingat aku orang jepun... buta agaknya diaorg tu. sah2 aku french + jawa. bila aku bgtau aku org jakarta baru dapat harge murah gilos... hehehe

Leez said...

GG- Memang pasar Ubud lagi best. Aku pun banyak shopping kat situ.

Apa? Ko french + jawa?
Yolah tu.
Aku plak masa gi spa...depa ingatkan aku org Taiwan...siap speaking omputih dgn aku. Ayooo mata aku idok ler sesepet itu. Depa ingatkan aku 22 tahun lagi tu. Puji lambung2...ibu awet muda cantiiikkkk sekali...adooooiii puji melambung nak minta tips kot..hehehe.

novangely said...

Sepertinya Pesona Beach Inn bagus for budget hotel..
Boleh saya tahu kontaknya (email/telpon/website) ?

Leez said...

Novangely - Saya hubungi melalui email. Ini contactnya : pesonabeachinn@yahoo.com

novangely said...

Thank for the info.
Saya sudah coba hubungi dan booking, tapi mereka minta deposit di transfer. Sayangnya nama di account bukan Pesona Beach Inn jadi saya agak takut.

Anonymous said...

akak,,boleh bg no fon supir pak isme x? tgh plan nk pg sana akhir thn nih...ape lg yg best kt bali tuh yer?? n slain pesona inn,,mane lg hotel yg best?