Ads

June 2, 2011

Day 1 : Singapore Trip - Sup Tulang Merah


Mesti ada yg tertanya-tanya....makanan apa ni? Hehehe....inilah namanya Sup Tulang Merah. Makanan ini sangat terkenal di Kota Singa ini. Rasanya kat KL ni ada gak dijual tetapi tidaklah sesedap dan sepopular di sana. Rasanya???.....ooooo sangat sedap uolssss. Sudah rasa....mesti nak makan lagi. If dah lama tak makan....mesti duk teringat-ingat pulak.


Mesti ada nak tau..tu daging apa? Daging kambing uolsss. Sesapa yg tak makan kambing....tersangatlah rugi tak dapat merasa kesedapan sup tulang ini. Rasanya agak manis lemak-lemak gitu. Sedap jika dimakan cicah dengan roti perancis. Kalau kita sedut tulang sum-sum tu...perrgghhhhh terangkat. Tapi awas....kolestrol sangat tinggi hokay. Lepas makan sup tulang ni......kena minum air masak banyak-banyak bagi lawan itu kolestrol.....#ehyeke?


Jangan terkejut.....lepas anda habis makan sup tulang ini....jari-jemari dan mulut anda akan jadi merah hahaha. Aku ada tanya mamak kedai yg jual sup tulang ni kenapa letak warna merah....dia kata "itulah daya penarik dan trill namanya"...oh gitu eh!!!!. Takkan nak letak colour hijau plak eh...or biru ke...ishhhh tak sesuai. Kebanyakan yang meniaga sup tulang merah ini ialah golongan mamak Singapore. Tak semua kedai rasanya sedap. Aku pernah rasa kat tempat lain...hmmmm hampeh dan tak sedap langsung. Kalau anda ke Singapore dan teringin nak rasa sup tulang merah ini...aku suggest anda makan di Hawkers Beach Road...memang terbaik!!!!!. Search ajer kat GPS....sure sampai punya.



dalam satu pinggan tu ada 7 ketul tulang harganya $10 iaitu RM24.50. Ada mcm2 harga actually...tengok pada bilangan berapa ketul tulang dalam satu pinggan




close-up sikit.......yummy yummy. Kalau aku pi Singapore memang tak sah kalau tak makan benda ni...hehehe...

tengok apa dah jadi??? Mcm ikan pirana makan mangsanya hehehe...siap ada straw utk sedut isi tulang sum-sum tu..


pastu aku order corn milk shake ini....sedappppppnyaa


selepas makan tulang....tengoklah muka masing-masing apa dah jadi???? terlentuk penangan tulang kambing...hahahaha


ni plak my cousin's family....duk meja sebelah kami. Malam tu kami bermalam di rumah cousin aku di Beduk Reservoir.



Next entry - Kami jalan-jalan cari barang kat Geylang Serai








4 comments:

Akak Kembang said...

naper kaler merah Kak Leez?

Leez M. Saaid said...

alin -

sebab mmg dia letak colour merah...pakai pewarna merah...baru nampak menarik katanya...

shahira shahari said...

kat mane tmpt ni? pe name kedai ni ye?

Papa-NtiQ said...

Hi LEEZ...eh eh cakap pasal sup tulang merah nih saya baru jer upload pics kat blog saya SEMALAM masa makan kat gerai DEEN di Singapore Beach Road Gardens Food Centre minggu lepas.

Sedapppp. Di malaysia nih JB jer yang femes tapi negeri2 lain kureng skit..nape yek?

Nanti jenguk yer blog saya kat www.blogmakanbest.blogspot.com topik pasal makan, makan dan makan jer 100%tak der citer lain hehe kebanyakan nye di area JOHOR sebab maklum la orang JB. Tempat2 lain pun ada kalu kebetulan saya bercuti jalan2 sana.
Jangan lupa yer Leez follow blog saya TQ TQ TQ