Ads

August 8, 2010

Day 1 - Terengganu-Redang Trip : Pasar Payang & Kebun Durian



Kami sudah pun sampai di Kuala Terengganu.
Orang kata kalau dah sampai ke sini, tidak sah kalau tak singgah ke Pasar Besar Kedai Payang. Tempat wajib tu dan rugi rasanya kalau tak pergi. Yelah segala jenis kain batik sutera Ganu, songket, makanan Ganu dan macam-macam lagi ada di sini. Kecik jer pasar ni...tak leh lawan Pasar Siti Khadijah di Kota Bharu.

Ketua rombongan kami...Ahkak Rose memang orang Ganu. So, dialah yang menjadi GPS kami untuk petunjuk arah belok kiri ke...kanan ke. Dia pun bukan selalu balik Ganu...masa raya ajer. So, ada kalanya sesat jugak..hehehe.

Sampai Pasar Payang, aku dah set dalam kepala ni...tak nak beli apa2 pun. Sajer nak singgah dan tengok-tengok. Hmmm....tak percayakan bila aku kata gitu. Hahaha. Akhirnya memang pun aku membeli. Sempat gak membeli kain batik sutera utk baju kurung, kaftan batik untuk my mum dan telur penyu untuk atukku. Jangan lupa yea...FM banyak dijual di sini. Kena pandai tawar-menawar. Memang lebih murah daripada yang kami beli di masjid terapung tu. Kalau ada penjual yg kerek tak bagi murah....jangan layan. Kat kedai sebelah-sebelah banyak lagi yg menjual.




ini lah Pasar Besar Kedai Payang....dah nampak buruk dah. Dah kena renovate ni....

rombongan cik kiah.....opss silap...cik rose

I'm here babe!!!

ni kat bahagian bawah....jualan bahan makanan kering dan basah. Nampak sangat dah uzur tempat ni.

inilah dia telur penyu.....akhirnya dapat gak atuk aku makan telur penyu...

cantikss...batik digital katanya....



Memang dah lama aku tidak membeli batik sutera. Sebab kalau beli di KL ni memanglah mahal...berganda-ganda harganya. Sebab itulah aku buat tak pandang batik sutera ni. Tetapi sebab dah jejak tempat ni..aku menjadi rambang mata. Cantik gilosss....jadi tak keruan aku dibuatnya.

Akhirnya terbang duit aku RM200 membeli batik sutera untuk baju kurung. Ada lagi yang lebih mahal dan warnanya sangatlah striking. Memang taste aku dan aku jadi giler sekejap. Susah jugak yea nak menawar harga kat depa ni. Dah bawak orang Ganu tolong kurangkan pun....dapat sikit ajer kurang. Tapi aku rasa kalau beli kat KL lagilah mahal kan.

Orang Ganu kata...pompuan sini mesti pakai batik Ganu utk baju kurung raya. Kononnya memang menjadi satu tradisi. Tapi pelikkan....mampu plak dorang membeli kalau harga dah beratus-ratus. Rupanya kalau yg kurang berkemampuan tu...boleh beli hutang. Bayar ansur-ansur tiap bulan. Sebab nak bergaya...sanggup yea dorang berhutang. Nak wat camana sebab itulah tradisi mereka.


colournya sangat cantik sebab striking...i likeee. Tetapi corak bunga aku kureng skit...aku lebih suka corak abstrak....



songket Ganu....inilah the latest design. Harganya RM8K tau. Tetapi di KL boleh jatuh ke RM15K-25K. Aku percaya sebab aku pernah nampak sorang menteri ni beli songket mcm ni kat satu expo songket di KL dengan harga tu.

wahhh.... wowww!!!

jom beli FM di sini.....

macam-macam jenis FM ada...jadi rambang mata kami ni.



Perut kami dah terlalu lapar di waktu ini. Sebab jam sudah menunjukkan ke pukul 4 petang. Lapar weiii!!!!. After sudah selesai bershopping kami berangkat pula ke Mengabang Telipot. Apa yang istimewanya di sini yea???? Atas permintaan aku pada Kak Rose.......aku pohon makan di sini. Dulu aku pernah makan di sini sekali. Memang best!!!!! Tepi pantai sampai menyaksikan laut yg terbentang luas. Ada pulak tiupan angin...i likeeee.

Keistimewaan di sini ialah seafood goreng tepung dan dicicah dengan sambal colek. Orang sini makan ni pada waktu petang. Umpama macam kita makan goreng pisang waktu petang-petang. Sedappp ya ampunnn!!! Kami pilih ikan kembung, ketam, ikan pari, udang dan sotong. Semuanya digoreng dengan tepung. Che Burn dah jatuh cinta dengan ikan kembung goreng tepung...sedap katanya. Semua seafood tu fresh baru sampai ke darat. Memang sedap gilossss!!!!



ketam goreng tepung

udang goreng tepung...

ikan kembung goreng tepung

kopok lekor pun ada tapi beli kat tempat lain.....ibu kepada kak rose datang ke sini tolong belikan untuk kami...

tu dia...marvelousss....

abc jagung parut.....kat KL tak jumpa kan...sedap weiii!!!


habis licin kami makan...yang tinggal hanya sisa tulang ajer....alhamdulillah rezeki dari Allah..



Perut kami sudah kekenyangan tau. Boleh pulak Kak Rose kata jom kita gi anak bukit pulak. Anak bukit???? Ada apa yea??? Rupanya dia nak ajak kami ke kebun durian gitu. Waduhhhhhh...perut dah ketat...camana nak makan ni. Takpa rezeki jangan ditolak.

Kami pun segera ke anak bukit @ kebun durian di sini. Wahhhhh banyak giler durian di atas pokok. Ada juga pokok rambutan dan duku langsat. Rezeki weii. So, dengan diketuai oleh Ahkak Rose (nampak tak gambar di atas siap pegang kayu tu...hahahaha). Memang lawak ahkak ni. Dah macam samseng kampung dusun plak yea. Anak-anak ayam ikut dari belakang nak masuk kebun ni.



tengok tu durian masih tergantung pada dahan pokok....

duku langsat pun ada.....

durian sudah siap menanti kami....yes!!!!!

wahh posing lagi gitu......

sedapnyaaaa....

salah tu che burn...ada ke parang kat belakang??? uikkk bahaya wei...

tetap jugak nak posing dgn durian kannnn....

tu dia..... ahkak kita sudah sedia utk mengopek durian....dengan penuh semangatnya. Anak-anak ayam sudah sedia menanti utk ngap.

orang sana kata....ini durian anak ramai...hahaha. Sebab satu ulas durian ada banyak biji...

sangat sedap lemak berkrim...slurppppp

waduhh..waduhhh tak pandang kiri kanan weiii.....

tengok tu Qis...sangat bersemangat memetik rambutan. Burn sebagai heronya...cayalahhhh..



Malam tu kami check-in di rumah kakak kepada Ahkak Rose. Alhamdulillah dan terima kasih kepada tuan rumah membenarkan kami tinggal di sini. Sangat selesa dan bilik kami siap ada aircond lagi. Kami terus mandi segarkan badan dan bersiap pula untuk ke rumah satu lagi. Kali ini ke rumah adik kepada Ahkak Rose pula untuk menjamu selera dinner kami malam tu.

Actually perut masih kenyang lagi tetapi sebab adik Ahkak Rose sudah masakkan untuk kami. Tak baik menolak jemputan orang. Maka kami makan lah juga. Lauknya simple tetapi sedap dan masih berselera kami semua makan. Alhamdulillah. Terima kasih banyak-banyak.

Mata kami pun sudah kuyu mengantuk yang amat. Malam tu kami tidur awal sebab hendak bangun awal pagi esoknya untuk ke Redang Island pulak. Next entry pasal Redang pulak yea........




2 comments:

orangrawa said...

Terengganu memang best....i suka sgt....kepok lekor my faveret....bab durian tu memang teramatlah menariknya!!!

Mrs.Sheikh said...

batik oren bunga menjalar tu cantikkk..simple..durian tak bole tahan laa... iskkk..sedapppp!